דילוג לתוכן העיקרי

נגיעה בנדה

שאלה

שלום וברכה בסה"מ שנג הביא רבנו מדרש הלכה המורה שאסור לקרב לנדה (בלא ביאה). משמע שנגיעת חיבה בנדה אסורה מדאורייתא. ובהל' אסו"ב סוף פי"א כתב רבנו "ולא יגע בבשרה מפני הרגל עברה". משמע שאסור נגיעה הוא מדרבנן בלבד. ורבים תירצו שכאן מדובר בנגיעה שאינה של חיבה, אלא טכנית בלבד. שאלתי: האם מותר לאשה הנדה לתמוך בבעלה החולה (או ששברה רגל), או שגם זה אסרו חז"ל? (יש אחרונים שהתירו) ומקרה נוסף: האם מותר לבעל לסדר את שערה של אשתו הנדה (ולעשות ממנו צמה, בשביל כיסוי הראש), אשר שברה את ידה ואינה יכולה לעשות זאת בעצמה? ברוך תהיה

תשובה

א. אין סתירה. בסה"מ, לאוין שנג, רבינו התייחס לנגיעה של חיבה באישה רווקה נדה, שנגיעה זו אסורה מדאוריתא, בקריבת ערווה. ובסוף פי"א, איסורי ביאה, התייחס רבינו לנגיעת בעל באשתו נדה, שזה איסור מדרבנן. וכבר ביאר רבינו הטעם לכך, בפכ"א, איסורי ביאה, הלכה ד', הואיל והיא מותרת לו לאחר זמן.
ב. לכתחילה אשה נדה לא צריכה לתמוך פיסית בבעלה החולה, ורצוי ע"י אחרים, רשאין שהדבר ייעשה בלי מגע בשרים, אלא עם בגדים חוצצים.
ג. אסור לבעל לבדר את שערה של אשתו הנדה, למרות שידה שבורה, ה' ישלח לה רפואה שלמה. אלא שחברותיה או קרובותיה יקלעו לה את צמתה. ניתן להאזין לתשובה באתר נצח ישראל תחת הכותרת "הלכה יומית".