ברכת המוציא על מיני מזונות / מניעת צריכת חמץ לאחר הפסח
שלום לכבוד מארי רצון ערוסי הלוי שליט"א,
א. שמעתי לאחרונה שהרב זייני שליט"א פרסם מאמר בו הוא מוכיח שאין לברך ברכת המוציא ולקבוע סעודה על מיני מזונות שהם רכים. ז"א לא על עוגות שיש למשל, אבל כן על עוגיות פתי בר. האם מארי מסכים שאכן גם זו דעת רבנו?
ב. האם עלינו לחשוש ממכירת החמץ של בעלי המרכולים השונים ובעלי הבתים כפי שחשד מארי יוסף ז"ל לפי הערה שלו בהלכות חמץ ומצה ולהמנע לאכילת חמץ פרק זמן מסוים לאחר סיום חג הפסח? בברכת התורה,
א. לא קראתי את המאמר. אודה לך אם תמציא לי. וללא כל קשר עם האמור בו, שכאמור, איני יודעו. הכלל אצלנו אינו תלוי ברכות המאפה או בקשיחותו. אלא כל מיני מזונות שנעשו בדרך של בישול, כגון בצק במרק או סופגניה בשמן, הברכה מיני מזונות גם אם קבע עליה סעודה. ואם הוכן בדרך של אפייה, אם צורתו צורת פת, ברכתו המוציא, ואם אין צורתו פת, ברכתו מזונות, אלא אם כן קבע עליו סעודה. ואם מדובר בפת הבאה בכיסנין, שלפי רבינו, היא פת הבאה בתוך כיסים, כמו בורקס, ברכתו מזונות, ואם קבע סעודה, המוציא, ויתר העוגות לסוגיהן השונים, אם נאפו, ברכתן מזונות, ואם קבע - המוציא.
ב. אם יש למרכולים אלה הכשר של הרבנות המקומית, ניתן בדיעבד לסמוך עליהם.