דילוג לתוכן העיקרי

בישול של מטפלת סיעודית גויה

שאלה

לאמא שלי יש מטפלת גויה. אנו מבשלים לאמא שלי. המטפלת מבשלת רק בעבור עצמה. כל אוכל שנכנס לבית של אמא, הן עבור אמא והן עבור המטפלת, נקנה רק על ידנו, כך שהמוצרים שהמטפלת מבשלת - כשרים, וגם הסברנו לה על חובת ההפרדה בין בשר לחלב. העניין הוא, שהמטפלת מבשלת באותם כלים שאנו מבשלים לאמא. שמעתי שיתכן שיש בעיה בכך. קראתי באתר כיפה, שאם מדובר במטפל, יש לכך דין מיוחד. הנה ציטוט השאלה והתשובה המופיעה באתר כיפה: תוכן השאלה: לסבא שלי יש מטפל והוא מבשל בסירים וכדו´ האם כאשר יכינו בהם שאר מאכלים (ע"י יהודי כמובן) האם אסור לאוכלם? ואם אסור אז מה הדין אם יש לו כלים משלו אבל יכול להיות שישתמש באחרים באופן חריג האם גם אז הכלים נאסרו? תוכן התשובה: עקרונית כלים שבישל בהם גוי נאסרים ואסור לבשל בהם. כל אוכל שיתבשל בהם נאסר אם הכלים בני יומן בודאות, אחרת האוכל אינו נאסר בדיעבד, אך אסור לבשל בכלים אלו לכתחילה. ברם יש דין מיוחד במטפל. אם אין אף אחד שמטפל בסבא שלך והמטפל תמיד משרת את סבך ומכין לו אוכל, אז ניתן להקל ולומר שאין בזה בישולי גויים ע"פ שיטת הרמב"ן בענין בישולי עכו"ם ע"י עבד וגם דין של בישול ע"י גוי לחולה. במקרה זה האוכל מותר וגם כלים לא נאסרו. בברכה, חיים דב בריסק. התשובה התקבלה מצוות ישיבת הר עציון - סוף ציטוט. אני בת לעדה התימנית. האם אני יכולה לנהוג לפי התשובה שלעיל? אם לא, ויש להגעיל את הכלים, מה עם כלים שלא ניתן להגעיל כמו כלים מזכוכית, מפלסטיק וכלי חרס? מה עם הסקוצ' והברזלית לרחיצת הכלים?
תודה

תשובה

א. כן את רשאית לסמוך על אותה הוראת הלכה, אם את בטוחה שהעובד הזר לא מערבב בשר וחלב.
ב. יש אומרים שאיסור בישולי גויים הם איסור גברא לאדם, שלא יאכל מהם, בגלל שלא תיווצר קירבה בין יהודים וגיים, ואין התבשיל אסור בחפציותו ובעצמותו, ולכן הכלים לא נאסרים, שהרי איסור תבשיל של גוי ניתן להתגבר עליו בקלות, ע"י שיהודי ישתתף בבישול, ודי שיערב בכף את התבשיל בסיר שעל האש. עיין שו"ע, יו"ד, קסג, טז. ואף שרבינו לא גילה דעתו, נראה שהוא בין המתירים, עיין הלכות שבת, ב, י, שרבינו התיר לחולה (שאין בו סכנה) שגוי יבשל לו בשבת, ומשמע שאין איסור בישולי גויים לחולה. זאת ועוד, גם האוסרים בלי בישולי גויים סוברים שבישולי גויים שנתערבו בהיתר, בטלים ברוב, ואפילו לח ביבש ולח בלח, ובוודאי שיש כנגד פליטת הכלים רוב היתר כנגדה. האזן להלכה יומית בעניין זה באתר נצח ישראל.