דילוג לתוכן העיקרי

זכור כי עפר אנחנו

שאלה

שלום לכבוד הרב.
בפרשת האזינו פסוק ד' מפרש הכלי יקר: "הצור תמים פעלו: מבואר כדרך שאמר שלמה אשר האלהים עשה את האדם ישר והמה בקשו חשבונות רבים. והוא כדי להסיר מלב האדם מחשבות און לדבר על ה' תועה שהאומן אשר בראו נתן בו החומר שיש לו נטיה אל התאות המוחשות ומידו היתה לו השחתה זו שכן אנו אומרים דרך התנצלות זכור כי עפר אנחנו וכן אמר איוב זכר נא כי כחומר עשיתני וגו' ואולי יבא החוטא לתלות אשמתו ביוצרו, ע"ז אמר שאין הדבר כן אלא הצור אשר יצר את האדם בחכמה, תמים פעלו." אפשר לראות שהכלי יקר מצטט מקהלת ואיוב. ואולם לגבי הציטוט "זכור כי עפר אנחנו" הוא אומר "שכן אנו אומרים דרך התנצלות" ניתן להבין שכוונת הכלי יקר לציטוט מהתפילה "אבינו מלכנו זכור כי עפר אנחנו". האם נתן ללמוד מכך שהכלי יקר בתפילה היה מבטה את המילה "זכור" בשונה מספר תהלים, (ז' בשווא או כ' בחולם) שכן אם היה רוצה לצטט את תהלים היה כותב: כמו שאמר דוד המלך או כמו שכתוב בתהלים.
תודה רבה

תשובה

לא. אין הכרח לכך. ואין להרחיק לכת למסקנה כזו, כי כל כוונת הכלי יקר, שהרי (הצור) תמים פעלו, ואין להרהר אחריו, כי הוא ידע יצרנו, והוא תמיד זוכר שאנו עפר, שהוא המקור ליצרנו, והראיה שאנו אומרים דרך התנצלות בתפילה, הרי אתה ה' יודע שאנחנו עפר "זָכוּר" (לפניו יתברך). ואותו רעיון בא לידי ביטוי באיוב, אלא שהוא אומר הכונה אל ה', שלא ינהג בו במידת דין, שיזכר שהוא (ה') בראנו מעפר, שהוא מקור היצר.