דילוג לתוכן העיקרי

כזית בכדי אכילת שלוש ביצים

שאלה

שלום לכת"ר, שמעתי שהרב משער את שיעור תערובת חמץ המותרת בקיום בפסח כ10 אחוז. אך אחר הס"ר לענ"ד קשה לשער כך שהרי אני מניח ששיעור זה מבוסס על ההנחה שזית הוא פחות משליש ביצה, אבל זה לכאורה אינו. רבנו כותב שגרוגרת היא שליש ביצה אבל אינו אומר מאומה על כזית. בגמרא שבת צא מוכח שזית פחות מגרוגרת ויתכן ולעניין אכילת מצה נקבל את ההוראה לאכול שליש ביצה משום חומרא או לצאת מידי ספק כי בשיעור זה בודאי יש כזית. אבל לעניין תערובת חמץ זו קולא! הרי שזית סורי או נבאלי שאלו הזנים מהם הפיקו שמן (זית אגורי) בתקופה הקדומה בארץ, הוא כ4-7 סמ"ק ואם נגזים הגדולים ביותר כ10 סמ"ק. כך יוצא הדין גם מותאם למציאות שהרי אין זיתים בגודל גרוגרת. יוצא שצריך לחשב זית בגודל 4-7 סמ"ק בשלש ביצים כלומר כ150 סמ"ק יוצא כ5 אחוז לכל היותר. האם הדברים נכונים?
תודה.

תשובה

מאחר ועלי להשיב הרבה תשובות לשאלות בימים אלו, והואיל ומדובר בצורך מידי לפסח, ביקשתי מר' משה ירימי הי"ו להשיבך, כי עמו עשיתי את החישוב: בהל' עירובין פ"א מביא מארי את השיוערין במונחים של ימיני (גרם). לפי זה, החישוב הוא כדלקמן: העומר = 520 זוז (דרהם) *
3.05 גרם = 1570 גר' העומר = 43.2 ביצים = ביצה = 36 גרם זית = 11 גרם ואז התוצאה - כזית בכדי אכילת פרס, דהיינו היחס בין הזית ל 3 ביצים כ 10% עיין בטבלת השיעורין באתר נצח ישראל.