דילוג לתוכן העיקרי

מה לעשות אם הוזמנו לבת מצווה של אחיינית של אישתי ב"בית כנסת" רפורמי?

שאלה

כבוד הרב,

אחות של אישתי הזמנה אותנו ל"בת מצווה" של הבת גדולה שלה. הבעיה העקרוני שהם לא שומרים מצוות וגם הם מתחנים לעשות הארוע הזאת עם קהילה רפורמי. אישתי הודיעה אותי על זה באופן שהמשפחה שלה רוצים לסדר תאריך מסויים כדי שאני יכול להגיע. הבנתי במילים שלה שאם אני אסרב להגיע אני אישית פותח בעיות עם משפחה שלה.
אני רואה שלוש בעיות.

א) מכוון שהם לא שומרים מצוות – אם מותר לגיד "אמן" לברכות שלהם? למשל אם הבת תקרא ספר תורה ותברך "אשר בחר בנו......." והיא לא מאמינה במשמעות של הברכה (והיא למדה מהורים איך לא לשמור שבת וכו" בעקרון היא לאמינה שה" נתן תורה לנו) וגם הקריאה שלה בכלל בפורום הזה היא אפילה מוספה עוד בעיה.

ב) בגלל אישתי טוענת שאנחנו מחוייבים להגיע, אני חשבתי אולי להשאר בחוץ הבנין, בסתר, בזמן שהם עושים ה"בת מצווה" ורק לעמוד בפנים בזמן שהם יסיימו באופן שאני לא משתתף מאה אחוז עם האירוע אבל אני לא יודע עם גם זה אסור.

ג) עוד עניין שהם מצפים שהבנות שלי גם יגיעו. אני התחלתי להסביר להן שכל המעשים של הרופרמים בהחלט פסול, לא תורני, ולא גאוני אבל אני עדיין דואג על ההשפעה עליהן.

כל עצה שהרב יוכל לתת לי לתמרן את המצב הזה ממש מוערך.

בברכה

תשובה

יקירי,

ה' עליכם - תחיו!

נא הסבר לאשתך, שזו טעות גדולה להשתתף בטקס כזה. וכל שכן, שאסור לשתף את בניכם ובנותיכם בטקס כזה, כי טקס כזה הוא זיוף היהדות.

עליכם לדעת שבהלכה התלמודית אין טקס לבר מצווה או לבת מצווה, ולכן יהודי תימן בתימן לא נהגו בשום טקס.

אולם בימינו שנוהגים בטקסים כאלה, הדבר מותנה שטקסים אלו יהיו לפי ההלכה, ובשמחת קודש, ולא הוללות או פריצות או זיוף התורה, חלילה.

נכון ששלום בית חשוב יותר, אבל שלימותכם הרוחנית שלך ושל אשתך, ושל בניכם ושל בנותיכם, חשובה יותר מכל.

והתפללו לה', שישיב את קרוביכם בתשובה שלמה במהרה.

אם תשובתי זו לא תספק את אשתך, תוכל להציע לה ששניכם תיפגשו עמי בעניין זה.