דילוג לתוכן העיקרי

תכנת זום בליל הסדר בימי הקורונה

שאלה

האם אפשר לדעת מה דעת מארי רצון בנוגע לפסיקה הזו שפורסמה אמש ושהרב לאו תוקף: הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, תוקף בגלי צה"ל את פסק ההלכה המתיר שימוש בתוכנת "זום" בליל הסדר: "חסר אחריות, אפילו לא מגוחך. חוסר הבנה מינימאלי של המשמעות של פסיקת הלכה. חבל שאנשים קובעים דברים ומטעים את הציבור".

 

תשובה

שאלה לא פשוטה.

בהבל פינו שהוא כוחנו אנו מפעילים אותן מערכות. נכון שזה יו"ט, שהוא קל יחסית משבת. אבל עדיין צריכים להיות זהירים ולא חפוזים בשאלות כאלה, כי ניתן באמצ' מערכות האלקטרוניות והטכנולוגיות להתנהג בשבת כיום חול לכל דבר, וזהו מדרון חלקלק ומסוכן. לכן אינני בדעה כזו.

גם הרב הראשי יצא בתוקף נגד זה.

אינני בדעה כזאת. אולם אם יסכימו שעלינו להקליט מבעוד מועד סדר של ליל הסדר, כמובן שלא נוכל לומר ברוך אתה ה' עם שם ה' וגם לא על מצוות אכילת מצה ומצוות מרור, עם שם האדנות, אבל תהיה זו חוויה מעין ליל הסדר עבור זקנינו ולכן יש להקליט ולצלם ולשים בבית של אותם זקנים ערירים שתופעל מערכת זו ע"י שעון מתוכנת, שיפעל מאליו בליל הסדר, והזקנים יאמרו מילה במילה מה ששומעים רק עם שם ה'. זה אולי פתרון אם יסכימו לדעתי גדולי ההוראה, כדי שניתן משהו בשביל זקנינו יקירנו שייאלצו להיות בודדים בליל של שמחה וחירות.