דילוג לתוכן העיקרי

ברכת המזון - שו"ת

שאלה
  1. האם ברכה מעין שלוש היא מן התורה?
  2. האם אדם ששבע מהפת וממאכלים אחרים בסעודה (כגון שאם היה אוכל שהפת לבדה לא היה שבע), האם חייב בברכת המזון מהתורה?
  3. אדם שרוצה לאכול פת תוך כדי הליכה (כגון בעת העבודה), האם רשאי? כי הרי אוכל חלק מהפת לא במקום שברך. כמו כן היכן יברך ברכת המזון?
  4. מי שלא ברך ברכת המזון, עד מתי יכול לברך?
  5. קטן שמברך ברכת המזון והגדול ששבע (וחייב מהתורה) שמע וענה אמן, האם יצא ידי חובה? והאם יש הבדל אם הקטן שבע או לא.
  6. אדם שברך ברכת המזון בלבו (הרהור), האם יצא ידי חובה?
  7. האם יש בימינו גדר של פועלים שמברכים רק שתי ברכות בברכת המזון?
  8. מי שמסופק אם ברך ברכת המזון ולכן חוזר ומברך (כיוון ששבע), האם יברך גם ברכה רביעית. וכן מי שחוזר ומברך ברכת המזון כיוון שלא הזכיר אמירה שהיא מעכבת (כגון "ארץ חמדה טובה ורחבה", או "מלכות בית דוד" או "רצה והחליצנו"), האם מברך גם ברכה רביעית?
  9. האם לפי רבינו יש מקום לחלק בין אמירת "מגדיל" לאמירת "מגדול"
  10. אדם שממהר האם יכול לסיים את ברכת המזון בסיום ברכה רביעית (לפני אמירת "הרחמן")
  11. אדם שלא אמר רצה והחליצנו בסעודה שלישית, האם חוזר?
  12. האם לדעת רבינו יש מקום להשאיר פת על השולחן בברכת המזון?
  13. מה הגדר של חיוב ברכת המזון מדאורייתא, כלומר כיצד התוספות שתקנו יהושע, דוד ושלמה חלים בגדר של חיוב דאורייתא כי הרי זו תוספות שהם תיקנו.
  14. מדוע מזכירים ברית מילה בברכת המזון? כמו כן מדוע מזכירים את ירושלים, בית המקדש בברכת המזון? ומדוע אמירת "ומלכות בית דוד" מעכבת?
  15. מדוע תקנו ברכת הטוב והמיטיב בברכת המזון?

 

תשובה
  1. על המחיה – מן התורה. ברכת המין שלוש לפירות – מדרבנן.
  2. רק אם שבע מהפת.
  3. לא רצוי, אבל אם הוא ממהר, יעשה כן. וכשיסיים ישב ויברך.
  4. כל עוד לא התעכל המזון במעיו, כלומר כל זמן שאינו מרגיש רעב.
  5. גם אם גדול ענה אמן, אחר קטן שמברך מטעמי חינוך, הרי הוא כמברך ויוצא ידי חובה.
  6. כן.
  7. כן. ולכן צריך לבקש רשות מן המעביד, שיברך כל הברכות.
  8. הברכה הרביעית היא מדרבנן, ובספק אין חוזרים עליה.
  9. לפי רבנו, ולפי כתבי יד העתיקים, לעולם מגדול.
  10. אין צורך בכל הרחמנים, רק הרחמן האחרון שהוא חשוב, הרחמן יזכנו לימות המשיח ולבניין המקדש ולחיי העולם הבא.
  11. לשיטתנו – חוזר. גם אם כבר יצאה השבת.
  12. לא, אבל אין חובה לסלקה, אם אינה בגדר שיירים ופסולת.
  13. כי רק ע"י ארץ הקודש, ירושלים עיה"ק והמקדש ומלכות בית דוד, אנו  כבני העם היהודי הנימוקלים, נוכל להתקדש ולזכות בחיי עולם הבא.
  14. ראה לעיל.
  15. כי באין מקדש לישי, אין השלימות המובטחת האמורה בשלוש הברכות, מזון, ארץ וירושלים עיה"ק והמקדש ומלכות בית דוד.