שוב לגבי פלטה ומיחם
שאלה
שלוב הרב,
אז האם ההבדל בין הפלטה למיחם זה כי הפלטה עשויה בעצם לאוכל והמיחם לצורך העניין עשוי לשתייה ולכן אמרת שאין דרך לבשל בו לעומת הפלטה שאע"פ שאין דרך לבשל בה תהיה אסורה גם לחימום בגלל שהיא עשויה לאוכל?
ודבר נוסף לבירור, אז כלומר פעולה של חימום נגזר משום בישול ולכן נאסר? ועוד משהו, הוא נקרא "מעשה של חול" אע"פ שבכלי זה אין משתמשים בו בחול משום שהוא דומה לתנור ואין לחלק בצורתם משום פעולתם הדומה?
תודה רבה!
תשובה
הפלטה היא תנור.
התנור הוא גוף החימום ומעליו מים, ומעל המים אנו מניחים תבשיל שהתבשל כל צרכו מערב שבת, כדי לחממו, כך שאין אנו מניחים על גבי התנור, אלא זה נחשב לפי הרשב"א, כנגד המדורה. עיין דברי מארי, שבת, צ, אות יג.
מה גם שאין דרך לבשל על גבי מיחם ואין זה בגדר עובדין דחול.