דילוג לתוכן העיקרי

שאלות שונות

שאלה

1 איש ציבור העושה רבות למען אזרחים ותיקים ונכים, יתכן שלא במכוון נפגע ופגע , האם צריך לבקש מהם סליחה?

2 האם אפשר לתקוע בסליחות?

3 מה דין עזרת נשים, האם המתפללים בה אם הם  יוצאים ידי חובת תפילה  בציבור וכן צבור שנמצאים במרפסת מצטרפים לתפילת ציבור כשדלתות הכניסה פתוחים לגמרי ויושבים במעבר  שלשה מתפללים. האם הם מצרפים את אלה שיושבים במרפסת ויוצאים חובת תפילה?

4 אני עומד לפני גיוס. בביתנו ,וכך גם אני, אנו מקפידים על בשר בקר חלק.(כפי שהרב קאפח זצ"ל בעבר הורה לאבי) האם בצבא אני צריך  להקפיד על כך או שיש מקום להקל בתקופת הצבא? 

5 כבוד הרב...אנחנו מתפללים בנוסח שאמי.האם אפשר לקצר את הסליחות בתפילות יום הכיפורים ...ואם כן באיזה אופן לעשות זאת...תודה

6 על איזה קטעים לא מדלגים בתפילת יום הכיפורים?

7  כהן שעלה ראשון בתענית והתעלף טרם שהשלים את הברכה האחרונה שלאחר הקריאה. מה הדין?

8 מה הכוונה כשאתה חוזר ואומר במהלך השיעור: אחרי בקשת המחילה...

9 יש מצבים שיש בתפלה בלשון "וכתוב", ויש בלשון "ונאמר", האם יש הבדלים מהותיים ביניהם?

תשובה

1 כן. וכך אני נוהג כרב עיר.

2 אנו נוהגים לתקוע בקבלת עול מלכות שמים ודבר זה עצמתי.

3 במקום שהש"ץ מתפלל חייבים להיות עשרה. ואין אחד בעזרה מצטרף להלשים להם מניין. וכשיש עשרה במקום הש"ץ, גם המתפללים בעזרה או ליד הפתח, ושומעים את התפילה, דינם כמתפללים בציבור.

4 ה' יהא בעזרך ויצילך מכל צרה וצוקה. הקפד על בשר חלק. הצבא מספק לחרדים אוכל כשר למהדרין.

5 יש לקצר בפיוטים, וכל רב קהילה יקצר לפי הבנתו.

6 על תפילות הלחש וחזרת הש"ץ והווידויים - אין לדלג כלל.

7 לענ"ד לא יברכו ברכה זו.

8 ראוי לעשות כן, כי מי אני לעומת אותם גדולי תורה.

9 בתורה ובכתובים "וכתוב". בנביאים "ונאמר".