דילוג לתוכן העיקרי

שאלות שונות

שאלה

1 הרמב"ם כותב מעשרים פיסולים אין קורין בו בצבור. וכן הוסיף הכל סומכין עליו עפ"י בן אשר דקדק בו שנים רבות. בהל' תפילין שהם הלכה למשה מסיני ומשמע שהם נאמרו מפי הגבורה והם דברי קבלה. הרמב"ם לא ציין לעניין ס"ת, אם הפיסולים שמנה הם מדאוריתא או מדרבנן?

2 במסכת עירובין כח עמוד ב דנים על ברכתו של הקור שהוא לב הדקל. נפסק הלכה כשמואל שברכתו שהכל שמואל טוען מברכים עליו ״שהכל נהיה בדברו" כי כיון שסופו להקשות ולהיעשות כעץ שאינו ראוי לאכילה, לא מברכים עליו ״בורא פרי האדמה״ וכן פסק רבנו הלכות ברכות פרק ח שעל הקור מברכים שהכל . היום מוכרים לבבות דקל שזהוא הקור וישנם פוסקים שברכתו בורא פרי האדמה בטענה שהיום מגדלים את הדקל רק בשביל הקור וקשה לי כי לא יתכן שיגדלו את כל הדקל בשביל הקור. יורנו הרב מה ברכת הקור לדעתו?

3 במהדורת מארי יוסף זצ"ל של "המורה" בחלק ג' פרק כ"ג המילה "לויתן" מודגשת ואין במקום הערב כלשהי שלמארי יוסף לגביה. מדוע היא הודגשה?

4 שתי קפסולות שביניהן מחיצת עץ עטופה ביריעת ניילון חצי אטום באופן שכמעט ולא נראים אלו לאלו, האם מיעוט מניין אנשים בקפסולה אחת מצטרף למניין אנשים הנמצא בקפסולה השניה?

5 מהו כופח? בהלכות שבת מדובר על מעין כירה, ובהלכות אישות מדובר על כופח לראש האישה.

6 ראינו שמבצע צוק איתן ועוד כמותו הגיעו אנשים שאינם חיילים אל קו האש בכדי להביא לחיילים אוכל ובגדים.  האם זה נחשב פיקוח נפש מיותר או שמא כיוון שהם מביאים לחיילים זה לצורך מצווה (עזרת ישראל מיד צר)? 

תשובה

1 מצוות עשה מן התורה לכתוב ס"ת, כפי שההלכה מחייבת, וכת ברבינו שכל שיש בס"ת פיסול מעשרים הפיסולים הרי הוא כחומש. ואם כן, יוצא שהס"ת נפסל, ואם הפיסולים הללו הם מן התורה, וקיבלם משה רבנו ע"ה ומסרם בתורה שבעל פה.

2 אתה צודק. הרי עץ הדקל מביא תמרים, למרות שמגדל קור, הרי הקור הוא הטפל, גם אם קוטפים אותו לצורך מסחרי, והתמרים עיקר. לכן ברכתו שהכל.

3 כי המלה לויתן שם היא האפשרות שלפי משמעותה נבין את דברי חז"ל באגדה, בעניין חיי עולם האמת והנצח, שהם חיי הנפשות האלוקיות, השכל שנקנה בפועל המתענג מידיעת ה'. ועליו נאמר כי לוית חן הם לראשך. ותן לחכם ויחכם עוד.

4 מדובר בשתי רשויות נפרדות ואין צירוף למניין מקפסולה אחת לשנייה.

5 כופח הוא סוג מסוגי התנורים, עיין בפיהמ"ש להרמב"ם, מסכת שבת, ויש גם כופח שהוא סוג מסוגי כיסויי ראש של האשה. ואולי הוא נקרא כן שהוא דמוי תנור שנקרא כופח. אלא שהאשה הופכת אותה כדי לכסות את ראשה.

6 במלחמה מותר מבחינה עקרונית לסכן את חיי כדי להציל חיי אחרים, אבל קודם כל יש לקבל רשות מהצבא לעשות כן, כדי שלא לשבש את המלחמה.