דילוג לתוכן העיקרי

שרף הלבונה כתרופה נגד קורונה

שאלה

ברשתות רץ סרטון בנושא שרף הלבונה, שידוע בתרבותיות שונות כחומר אנטי דלקתי ומועיל נגד מחלות רבות.

הרמב"ם מנה אותו בין התרופות החשובות למניעת מחלות רבות ובין היתר לנזלות. המסורת התימנית והאתיופית וכן באלג'יר היו צורכים אותו בארצות ערב ובהודו.

כיום הלבונה נמכרת בכל חנויות הטבע בקפסולות עם תמצית השרף. לריפוי הקורונה עדיף לבונה בצורת לעיסה, כדי שיגיעו לפה ולגרון לבלוטות שם ולמערכת הלימפה.

הרבה החלימו מזה. בימים האחרונים נעשה ניסוי מדעי במכון מחקר באזור קרית ארבע, בו הוכח בניסוי הוכח שהשרף הרג את הנגיף וחולים עם מחלות רקע נרפאו תוך ימים ושעות ספורים.

מה דעת הרב?

תשובה

זו תשובתו של ידידי פרופ' חיים גמליאל:

אכן, שרף עץ הלבונה, או בשמותיו האחרים ("בוסוויליה קרטירי", "מסטיק תימני", "לוּבַּן",) ידוע בתכונות המרפא שלו והדברים הוכחו גם במחקרים מדעיים. יחד עם זאת, למרות הודעות שמסתובבות ברשת לפיהן שימוש בגרגרי שרף עץ הלבונה ריפא לחלוטין חולי קורונה ואף הציל רבים מן המוות, טרם הוכחו הדברים במחקרים קליניים מבוקרים ותיקניים. ככל שחולף הזמן מתברר שחוקרים לא הצליחו להוכיח בצורה חד משמעית את יעילות שרף עץ הלבונה בטיפול בחולי קורונה.

ידוע שקיימים סוגים רבים ושונים של שרף עץ הלבונה ולרבים מהם השפעה הפוכה – הם מחמירים את התסמינים של המחלה ועשויים לגרום גם להחמרת מצב המחלה. חלק מהתכשירים הללו מכילים חומרים הקרויים אלקלואידים וגליקוזידים קרדיאליים שמגבירים את היצירה של חומרי תיווך חיסוניים ("ציטוקינים") מעודדי דלקת (כדוגמת אינטרלוקינים פרו-דלקתיים). למצב זה קוראים "סערה ציטוקינית" והוא עלול להוביל לתגובה הפוכה שבה מערכת החיסון מגיבה בחריפות ותוקפת את המטופל עצמו וגורמת אצלו להחמרת כל התסמינים של המחלה.

חשוב לציין: גם אם מדובר בתכשיר הנכון של שרף עץ הלבונה (זה שמקורו מצמח המרפא בוסווליה קרטירי – Boswellia Carterii) הרי שהשימוש בו אסור לאנשים עם כבד שומני, תיפקודי כבד לקויים, אי ספיקת כליות, חולים במחלות לב וכלי דם, חולים במחלות אוטואימוניות, מושתלי איברים, נשים בהיריון או מיניקות ועוד. לרבים מחולי הקורונה יש מחלות רקע מוקדמות, כדוגמת הנ"ל, שבגללן מלכתחילה אסור להם להשתמש בתכשירי שרף עץ הלבונה. ע"כ.