דילוג לתוכן העיקרי

שהיה וחזרה

שאלה

1 דעת הרב יוסף קאפח שמותר להשהות תבשיל אפילו לא בשל כ"צ, ואפילו מצטמק ויפה לו על פלטה חשמלית אפילו בעלת כפתורים המווסתים את חומה. האם דעתו כן, גם לגבי כיריים של גז, שכמדומה שאין סברה לחלק ביניהם. וכן מה הדין להשהות בתוך תנור חשמלי שלא במצב שבת?

2 האם מותר להחזיר ע"ג פלטה חשמלית או ע"ג כיסוי הכיריים ע"י פח או תוך ארגז (שע"ג פלטה או ע"ג הגז), או תוך תנור חשמלי עם מצב שבת (ביטול הטרמוסטאט)? וא"כ, מה הדין אם נתן ע"ג קרקע קודם החזרה?

3 האם יש דרך להחזיר תוך לנור חשמלי שלא במצב שבת, כגון ע"י הוצאת הכפתורים ו/או ע"י ציפוי תוך התנור בנייר כסף?

4 האם דין שיש כדין קרקע לעניין חזרה? וא"כ נתינת מגבת או מגש וכיו"ב ע"ג השיש מהני?

5 מה הדין ליתן לכתחילה בשבת במכשירים הנ"ל?

6 האם יש הבדל לדעת רבינו הרמב"ם בתבשיל לח (מרק) לבין מים שהתבשלו (רתחו) לעניין איסור בישול אחר בישול?

תשובה

1 דין אחד לכולם כהוראת מארי, כי כל האשות (אש בלשון רבים) של כל המכשירים האלה, אינם דועכים והולכים כמו בתנור, בכירה ובכופח. ואינם בכלל הגזירה של חז"ל.

2 בכל מקרה אין להחזיר, משום עובדין כחול או מיחזי כמבשל, אף שהתבשיל עדיין חם, לא חילקו בגזירה.

3 לא. רק אם יש בתנור סיר עם תכולה בתוכו. מותר להניח על גביו. כמו שאנו מניחים על גבי מיחם מים.

5 אסור. גם תבשיל שהתבשל כל צרכו.

6 בודאי שיש הבדל. רוטב או מרק הוא בגדר שאין בישול אחר בישול מן התורה, כי כל בישול מכלה אותו, אבל מים שהורתחו ונצטננו וחזרו והורתחו, חייב מן התורה.