שאלות שונות1
1 יש לי ערב הפרשת חלה ואני נוהגת בזמן התפילה לאחר ההפרשת חלה לנגן שיר שיעורר לתפילה את הנשים, , האם מותר לי בתוך השנה של האבלות על אמי?
2 אם אני מחליף מזוזה בכיתה בבי"ס ומחזיר אותה באותו יום. האם צריך לברך או לא?
3 . בבית כנסת שאני בראש השנה (ספרדי) אומרים ברכת הפרנסה. האם יש בכך בעיה?
4 האם יש עניין בהתרת נדרים?
5 אם אני שם פלטה בערב החג, על ידי שעון והיא נכבית למחרת בשעה 10:00 בבוקר, היא נדלקת בשעה 15:00.
האם אפשר לשים את האוכל על הפלטה בשעה 14:00, כשהיא תידלק האוכל יתחמם? מדובר על ראש השנה.
6 אשתי ואני נדבקנו בוירוס המצריך מאיתנו לקיחת אנטיביוטיקה לאחר אכילה, ויש לקחת אותה עשרה ימים מאז התחלנו.
מה עלינו לעשות ביוה"כ?
7 היינו מאומתים לקורונה. ברוך השם יצאנו מהמחלה. באותה תקופה הזמינו אותנו לחתונה. לא היה באפשרותנו להגיע. הורי החתן תובעים מאתנו לשלם עבור ההזמנה. קיבלנו המון הודעות לא נעימות. אני טוען שאין עניין לתת. מה תשובת הרב בעניין?
8 ילד בר מצווה יוכל לעלות לקרוא הפטרה בשבת כשבועיים לפני הגיעו לגיל 13 (כך שתוקדם שבת הבר מצווה שלו)?
או שעדיף לאחר את הקריאה (שבוע אחרי הבר מצווה, כי לא מתאפשר בשבת שלו)?
9 אדם שומר תורה ומצוות שאביו לא יהודי [אמא שלו יהודייה], האם הוא חייב לנהוג כלפי האב כל דיני כיבוד הורים כמו שאם אביו היה יהודי?
ברור שבמקרה כזה הוא חייב לכבד את אביו שאינו יהודי.
1 אם הנעימה היא נשגבת, לא סוערת ולא קצבית – מותר.
2 כן
3 זהו מנהג, ויש להם על מי לסמוך. מנהג זה אינו תואם את משנת הרמב"ם.
4 מבחינה קבלית – כן. מבחינה הלכתית – ספק גדול.
5 מבחינה עקרונית – מותר.
מבחינה מעשית – אם חימום האוכל נועד רק לליל רביעי, אסור, כי אסור להכין מיו"ט ראשון ליו"ט שני, אף שהם נחשבים ליום אחד, כי זה רק לחומרא ולא לקולא.
אבל אם יאכלו ביום שלישי מן האוכל שהתחמם, אפילו קצת, מותר, אף שעיקר האוכל ייאכל בליל רביעי.
6 יש לקחת כדורים אלו ביום הכיפורים. אם קשה לכם לבלעם בלי מים, רסקו אותם במים. אם טעמם מר, שתו אותם.
7 אם אישרתם את השתתפותכם, הייתם צריכים לעדכן אותם, שלא תוכלו להשתתף מטעמי בריאות ותהיו פטורים, כי אנוס רחמנא פטריה.
אם לא הודעתם, לכאורה אתם חייבים, אבל עליהם להתחשב בכם, שמא טרדת המחלה מנעה מכם להתקשר. אפשר שתפייסו אותם במתנה.
8 מבחינה עקרונית, רשאי הוא לקרוא את ההפטרה שבועיים לפני היותו בר מצווה.
מבחינה מעשית, הדבר לא רצוי, כי עלולים להיכשל, ולצרפו למניין בטרם נשלמו לו 13 שנים ויום אחד.
לכן עדיף לאחר את הקריאה שבוע אחרי הבר מצווה.
9 כבוד – כן.
מורא – לא.
כי על הבן לירוא רק מה' ולא מאב גוי.