אין דישה אלא בגידולי קרקע
הרמבם כותב:
הַדָּשׁ כִּגְרוֹגֶרֶת חַיָּב וְאֵין דִּישָׁה אֶלָּא בְּגִדּוּלֵי קַרְקַע. וְהַמְפָרֵק הֲרֵי הִיא תּוֹלֶדֶת הַדָּשׁ וְחַיָּב וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה. הַחוֹלֵב אֶת הַבְּהֵמָה חַיָּב מִשּׁוּם מְפָרֵק וְכֵן הַחוֹבֵל בְּחַי שֶׁיֵּשׁ לוֹ עוֹר חַיָּב מִשּׁוּם מְפָרֵק. וְהוּא שֶׁיִּהְיֶה צָרִיךְ לַדָּם שֶׁיֵּצֵא מִן הַחַבּוּרָה. אֲבָל אִם נִתְכַּוֵּן לְהַזִּיק בִּלְבַד פָּטוּר מִפְּנֵי שֶׁהוּא מְקַלְקֵל. וְאֵינוֹ חַיָּב עַד שֶׁיִּהְיֶה בַּדָּם אוֹ בַּחָלָב שֶׁהוֹצִיא כִּגְרוֹגֶרֶת:
איך אפשר לדעת האם לפי דעת הרמבם יש דישה שלא בגידולי קרקע לפחות איסור דרבנן או שלדעו אין אפילו איסור דרבנן ומותר לגמרי?
שאלתך לא ברורה.
הרי רבנו כתב שהמפרק הוא תולדה של דש וחייב.
ולכן החולב בהמה בשבת, ורוצה את החלב, הוא מפיק וחייב.
וכן החובל במי שיש לו עור, וזקוק לדמו, חייב.