למוד ירושלמי בתימן ומפרשיו
שלום כבוד הרב,
אני רוצה לשאול לגבי למוד הירושלמי בתימן האם הוא התקים ובאם
באיזה הקף. האם ישנם מפרשים תימנים על הירושלמי? איני מכיר מפרשים על הירושלמי מתימן.
כשאלה נוספת אשמח לשאול לגבי ההבדל בין מסורת תימן לבין הכתר וכתב-יד לנינגרד כאשר בשניהם מופיעיות שתי פרשיות בפרשת צו, פ"ז בין פרקים י"א ("כל חלב" עד סוף הפרק פסוק ל"ח – אחרי פסוק כ"א ואחרי פסוק כ"ז בעוד שבמסורת תימן ובמסורת אככנז-ספרד ישנה רק אחת, או אחרי פסוק כ"א או אחרי פסוק כ"ז.
אודה לך מאד הרב אם תוכל להאיר את עיני בשאלות הללו.
בברכה
בנימין
1 זו שאלה שטרם נפתרה סופית.
בדבר השימוש של חכמי תימן בירושלמי, עיין בדוקטורט של דר' טובי יוסף, המדרש הגדול - מקורותיו ומבנהו, עמ' 234 ואילך. שם הוא מציין שהמדרש הגדול מביא מהירושלמי וממהרי"ץ, בשו"ת פעולת צדיק. אלא שיש ספק אם מדובר בכתב יד ירושלמי או העתקים מדפוסים או מספרים שציטטו מן הירושלמי, ובכ"ז בעמ' 238 הוא קובע, שאין לו כל ספק שיש חומר רב וחשוב במדרש הגדול ישירות עפ"י התלמוד הירושלמי.