דילוג לתוכן העיקרי

השמות בהלכה

שאלה

1 כפי שאנו נחשפים לראות שאבותינו אברהם ושרה וכן יעקב שונו שמותם ע"י הקב"ה  וכן שמות השבטים נקבעו שמותיהם עם משמעות לשמם האם שנוי השם בא לשנות את מצבו של האדם על דרך של שנוי מזלו או שזה משהו סגולי מאגי מיסטי  שאין אנו מבינים בו מאומה ואין לנו כל הוכחה על נכונותם אבל קל יותר להאמין בהם ולהאחז בהם או שמא יש בזה שפע אלוהי על אותם חשוקים שהיו מחוברים בדעתם ומהותם אל ידיעת ה" ומציאותו פאן נוסף, 
האם יש בזה לימוד על הצד האליגורי?  

2 למה רוב השמות של האמוראים אינם שמות תנכיים? למשל רב פפא. רב הונא. רבי זעירא. רב נחמן ועוד ועוד. 
3 למה בתימן לפעמים האבא והבן עם אותו שם?
4 האם מותר לבן לשנות את  השם שנתנו לו הוריו? האם אין בזה פגיעה בהורים?

תשובה

1 לפי רבנו, לשם אין השפעה סגולית או מיסטית, תיתכן השפעה פסיכולוגית לקוראי השם ולבעל השם, וככל שהשם בתוכנו גורם לקשורים לשם להתחזק ביראת ה', הרי שעניין זה משפיע על ההשגחה הפרטית של הקב"ה בנו, כפי שהתפילה נועדה לכך וכיו"ב.
 2 א הרבה שמות הם בארמית בגלל היותם בבבל.
ב יש מהם הרבה כינויים ולא שמות מקוריים כמו ר' זעירא ועוד.
3 היו שראו בכך ביטוי לכבוד ולהמשכיות.
4 מבחינה עקרונית – מותר.
מבחינה מעשית – הדבר תלוי בשם שנתנו לו הוריו ובשם שהוא רוצה ורקע היחסים ביניהם או באישיותם.