דילוג לתוכן העיקרי

הלכה

שאלה

1. בדין שעון שבת, שמארי התיר להזיז את הזיזים גם להוסיף כיבוי\הדלקה, ואמר שמדובר דווקא בשעון מקובע לקיר, גם שעון שנמצא בתוך ארון חשמל שמחובר לקיר שייך בו דין זה?
2. מה דעת הרב על עליה להר הבית?
3.מה הדין בתנור בישול שהגוף חימום שבו גלוי, האם הוא נחשב כאש גלויה לדין חלוט?
4. האם יש חובה להבדיל על יין שאינו מבושל?
5. האם מנהגינו הוא שצריך שבנר ההבדלה יהיה שתי פתילות?
6.האם מותר לבחורי ישיבה לישון שינת עראי בבית המדרש תוך כדי הלימוד לצורך קבלת כוח ללימוד( בהקשר למה שכתב הרמב״ם על האיסור לאמר "רפואה" בבית המדרש)?
7. מה הדין באמירת "ברוך הוא וברוך שמו"?
האם יש הבדל בין ברכות שאני רוצה לצאת בהם ידי חובה לאלו שלא?
8. מה מנהגינו במעשר כספים? האם יש חובה? מאיזה סכום הכנסה?בחורי ישיבות? ואם יש חובה האם מותר להשתמש בכסף לקנית ספרי קודש?
9. מה מנהגינו בתספורת וקציצת ציפורניים במוצאי שבת? בלילה?
10. מה יעשה אדם שסבו ואביו עזבו את מסורת אבותיהם, האם עליו לחזור למסורת שלהם או שהוא רשאי להמשיך לנהוג עפ"י המסורת שבה גדל?
מחילה על האורך. תודה רבה לרב על כל המאמץ ורפואה שלמה!

תשובה

1 כן.
2 לפי הוראות הרה"ר, לא.
3 לא הבנתי את השאלה.
4 לא חובה, אבל מותר להבדיל על יין מ בושל.
5 לא, רק להבה אחת, כמו נר שעווה בלתי קלוע.
6 יש להתיר.
7 אין אנו נוהגים לומר ברוך הוא וברוך שמו.
8 מעשר כספים אינו חובה, אבל אם יש עני שהוא נזקק, יש לתת לו כל צרכו או עד כמה שיד הנותן משגת.
9 יש שחששו, אבל מעיקר הדין אין איסור.
10 אם יש לאדם קהילה טובה לפי מנהג אבותיו, יראי שמים ולומדי תורה ומדקדקים במצוות, שימשיך את מנהג אבותיו, למרות שאבותיו לא שומרים. ואם אין לו קהילה כזו, ינהג לפי הקהילה הטובה אף שאינה לפי מורשת אבותיו.