דילוג לתוכן העיקרי

דיני קליות בגוי - מאכלות אסורות

שאלה

אבקש את התיחסות הרב לבירור הלכתי.

רמב'ם, הלכות מאכלות אסורות , פרק י'ז הלכה י'ז   ''קליות שלגויים מותרים, ולא גזרו עליהן, שאין אדם מזמן חברו על הקליות''.

הבהרה- אני מתייחס בשאלתי לימינו אלו , כאשר  - לגבי   הדלקת מכשיר  חשמלי או הדלקת גחלים  ע'י הגוי לקליית קליות  בחוץ לארץ.

שאלתי נובעת - מכך - שבתקופה זו של חגי הגויים יהודים, ובכלל, נוסעים לחו'ל וקונים מוצרי קליות.

1.    קליית קלח תירס   על גבי גחלים.  

2.    קליית גרעיני תירס במכשיר חשמלי (הרב יכול לראות מכשיר זה אצל תבליני כוחלני בקרית אונו - כפי שנמסר לי ע'י אלי צובירי).

3.  קליית ערמונים - שניתן לאוכלם כמו שהם - חי  או בקליית ע'ג גחלים.

4. קליית בוטנים , קשיו , שקדים .

כאשר רבינו מתייחס  שקליות - לא עולה על שולחן מלכים או ניתן בהם ללפת את הפת, ובנוסף מארי קאפח בהערות להלכה זו מציין שלא ניתן ללפת את הפת בקליות.

איך תהיה התיחסות הרב , לימינו - בארץ הקודש - כאשר חבורת אנשים מתכנסים לערב ג'עלה - ומגישים בהם פירות א'י וכמובן קליות כפי שפרטתי בסעיף 4, האם זה יקרא - שעולה על שולחן מלכים,

אם כן, למיטב הבנתי - זה יחשב כבישולי גויים,.

במצב זה - איך נגדיר קליית קליות - הרי זה לא בישול, צליה או שנאמר שזה בגדר אפייה - היות וניתן לקלות דברים אלו בתנור.

תשובה

כבר פירש מארי, שם, מאכ"א, יז, יז, הערה כא, שלא גזרו חז"ל רק על דברים שעולים על שולחן מלכים, לאכול בו את הפת, ואין אוכלים קליות עם פת, ולכן לא גזרו חז"ל על קליות של גויים.

לפיכך כל קליות של גויים שנקלו בכלים כשרים, ובלי חומרים נוספים, כמו שמן וכיו"ב, הם כשרים.