דילוג לתוכן העיקרי

ברכות

שאלה

א. אם ציפוי השניצל נועד כדי ליתן טעם, האם ברכת השניצל מזונות? מדוע? האם זה תלוי בהגדרה של כל אדם ואדם?
ב. מדוע לא מברכים על קפה שחור בורא פרי העץ מדין מי שלקות? אם בירך בורא פרי העץ האם יצא ידי חובה או לא?
ג. האם ברכת שוקולד בחפיסה תהיה עץ במינון מסוים של קקאו,ואם כן באיזה מינון? שהרי לכאורה אז הקקאו הוא העיקר ולא הסוכר.
ד. אדם נכה שעולה לתורה, האם מותר להוריד את ספר התורה מהתבה ולאחזו באוויר או להניחו על ברכיו כדי שיוכל לקרוא בו?
ה.האם אפשר לברך בורא פרי הגפן על מי משרת צימוקים גם ללא סחיטת הצימוקים? האם מי המשרה נחשבים כיין חי ואז אפשר למזוג על מי המשרה על חד תלת, או שמא מי המשרה נחשבים מזוגים ולא ניתן להוסיף מים?
ו.מה מברכים על מיץ תפוזים טבעי?
ז.האם מותר לבחור ישיבה לנמנם בבית המדרש לזמן קצר (בערך 20 דקות), והאם מותר לו לאכול דברים קטנים כמו עוגיות. פירות וכדו׳?
ח.האם אפשר לברך ברכות השחר גם לאחר העשייה? למשל שכח לברך מלביש ערומים כשלבש בגדיו-האם יוכל לברך לאחר זמן?

תשובה

א הדבר פשוט שהשניצל עיקרו הבשר, ולכן ברכתו שהכל.
ב לא, כי העיקר הוא המים בטעם קפה.
ג אבל הקקאו מעובד, ולכן ברכתו שהכל.
ד לא.
ה. מי משרת צימוקים לפי הכנתו הוא כבר בבחינת יין מזוג, וברכתו בורא פרי הגפן.
ו. שהכל.
ז לפי רבינו, ככל שהפליג בזמן - לא.