מה ההבדל בלשון הרמב״ם בין ״חייב״ לבין ״צריך״?
חייב מעין חייב עונש, חייב לעשות משהו.
צריך משמעו זקוק, אף שיש ומשמעו צריך לעשות כך וכך.
ואז זה גם במובן חייב לעשות, כגון: "מפני שהוא (=הנזיר) צריך לגלח ארבע תגלחות". נזירות, פ"י, ה"א.
שזה במשמעות חייב, אבל גם במשמעות צורך וזקוק לכך שבשביל שיוכל להשלים נזירותו, צריך (חייב) לגלח ארבע תגלחות, כן עיין שם, סוף הל' ב.
"לפיכך צריך לשהות שנה רביעית בנזירות, ומגלח תגלחת רביעית".
גם זה הצריך הוא חייב, אבל גם במשמעות זקוק, כן עיין שביתת יו"ט, פ"ב, ה"ה.
"צריך לזמן מבערב, ולומר אלו ואלו, אני נוטל", גם צריך זה הוא חייב, אבל יש בו צורך, שלא יהיה מוקצה.
וכן עיין שכירות, פ"ו, ה"ט, וצריך להודיעו שנים עשר חודש מקודם.
הצריך האמור בהלכה זו, הוא חיוב, אבל מתוך הזדקקות בגלל ענייני השכירות.
קצרו של דבר, גם המילה צריך היא במשמעות חייב, אבל יש בה גם משמעות של צורך,
מה שאין כן חייב. חייב עונש, חייב זה צורך, חייב לקרוא קרית שמע, אין זה צורך, רק חיוב.