האם להפסיד תפילה בבית הכנסת ביוה"כ ולהישאר בבית לעזור לאישה עם הילדים?
לכבוד הרב. היה לנו דיון שלם על זה, וחשוב לנו, שהרב יכתוב דעתו, עם נימוקים, כי יש כאן ראיות לכאן ולכאן
בעל ואישתו ב'חלוקת התפקידים' בכיפור.
האם ביום כיפור הבעל יפסיד תפילות בית הכנסת וישאר בבית לעזור לאשתו עם הילדים,
או שילך, ואז האשה (שיהיה לה קשה מאוד עם הילדים והצום, כגון שהיא מעוברת וכדומה) תצטרך לשתות לשיעורים?
תשובה: הבעל לא מחוייב לבטל תפילתו בציבור ע"מ שאשתו לא תשתה לשעורין מחמת טיפולה בילדים.
וכמה סיבות וראיות לדבר:
היא תשתה כי היא מטופלת בילדים ולא יכולה לצום
זו מצוותה לטפל בילדים, ונביא 'זכר לדבר' לקמן
הרי מצוותו שלו מהתורה להתפלל בציבור, הנה שיטת הרמב"ן [ויקרא כג ג] דמצוה להתפלל ביו"ט במנין וז"ל על הפסוק מקראי קודש "כי מצוה היא על ישראל להקבץ בבית האלהים ביום מועד לקדש היום בפרהסיא בתפלה והלל".
והרס"ג כתב: והתועלת השלישית שהוא יתעלה ציוה עלינו את המועדים כדי שנעםוק בהם בתפילות ובמצוות ובהתקבצות זה לזה וכדומה ממה שלא נגיע אליו בימים שאנחנו מתעסקים בהם בפרנסה ועבודה
ולמה הוא צריך לבטל מצוותו ?
זכר לדבר: כתוב בתורה "האנוכי הריתי וכו' כי תאמר אלי שאהו בחיקך וכו'"
אלקנה לא נשאר בבית, לא שכר מינקת במקום אשתו.
קטן בן שש יוצא בעירוב אימו
נשים זכיין באקרויי בנן לבי כנישתא
קטן פטור מחינוך סוכה כי אביו אינו מקנחו, ניעור וקורא אמא
אחרי בקשת המחילה,
דומה שלפום חריפותא שבשתא.
ללא כל קשר עם חובת האישה שבהיריון, או שמטפלת בילדים קטנים, לצום.
חובת הבעל לסייע לאשתו, בנסיבות מיוחדות גם אם יפסיד תפילה בציבור וכיו"ב.