דין שכיר
שלום לרב,
היה לנו כאן ויכוח
שאלוני כמה שאלות בדין שכיר
1- האם אכן כאשר אני נוסע במונית, ומשלם לנהג מראש, אז ביטלתי 'עשה' של 'שכר שכיר'?
2- כאשר עושים אירוע עם תזמורת, ורוצים התזמורת שאשלם להם בסוף האירוע, מזומן, הרבה כסף,
אז אם שילמתי להם יומיים קודם את רוב החוב, ואז בסוף האירוע אני משלם מאה שח, זה בסדר??
3- האם מספר החינוך שכותב , מה הסיבה לשלם בזמן, אז מוכח, שגם אם משלמים לנהג מונית מראש, מקיימים מצוות עשה של 'שכר שכיר'??
משרשי המצוה. לפי שהשם ברוך הוא חפץ בקיום האדם אשר ברא, וידוע כי באחור המזונות, יאבד הגוף ועל כן צונו לתת שכר שכיר, כי אליו הוא נושא את נפשו. להתפרנס בו. ולפי הנראה, על כן שם גבול זמנו יום אחד ולא יותר, כי דרך בני אדם להתענות יום אחד לפעמים. ובפרוש הודיע הכתוב טעם הדבר באמרו (דברים כד, טו) "ואליו הוא נושא את נפשו". ואף על פי שדרשו בו זכרונם לברכה (שם קיב א) בענין אחר, פשטיה דקרא כמו שכתבנו.
1 לא בהכרח, כי תלוי בהסכם שביניהם. אם הוא הזמין אותם לבוא ולנגן ולזמר משעה עד שעה, ושכרם יהיה כך וכך לשעה, אזי הם שכירים.
אך אם הזמין אותם לבוא ולנגן ולזמר, והם בני חורין לבחור את המנגנים ואת הזמרים, אזי הם קבלנים.
2 נכון.
3 דברים נכוחים. אבל אם כוונתך שגם אם משלם מראש את השכר לשכיר, הוא מקיים מצוות עשה – התשובה היא כן. וקל חומר הדבר, שאם שילם רק לאחר העבודה, הוא כבר מוזהר שלא יעבור על בל תלין, ואם שילם בזמן, קיים המצווה. קל וחומר אם שילם לו מראש, שקיים המצווה.