מו"ר הגר"מ מרדכי אליהו זצ"ל חבר העם התורה והארץ
אולם מעל לכל, גדלותו כחבר, איש החיבור, שבמנהיגותו חיבר בין עולמות רבים. כי הוא לא היה רק חבר עיר, אלא חבר העם, גם כרב ראשי לישראל, וגם לפני ואחרי תפקידו זה, הוא חיבר את רבני ישראל, הוא חיבר את עם ישראל מכח תורתו ותפילותיו. הוא חיבר את התורה בין הנגלה שבה ובין הנסתר שבה, הוא חיבר את התורה בין החלק העיוני ובין החלק המעשי שבה, הוא חיבר את התורה בין הפאן הרבני שבה, ובין הפאן העממי שבה, הוא חיבר את הארץ בין חלקיה השונים, בין היישוב הישן ליישוב החדש, על בסיס קדושת הארץ ואהבתה, והנאמנות לה. להלן דוגמאות ממלאכת החיבורים של מרן, והם רק פרטים שיוצאים מן הכלל ללמד על הכלל יצאו, בבחינת ואידך זיל גמור. חיבר בין המדינה ויהדותה אפתח במאי דחביב עלי. לפני למעלה מעשרים שנה, עת שימש מרן זצ"ל כרב ראשי לישראל, ואני שימשתי כחבר מועצת הרה"ר לישראל, פניתי אליו בעניין משפט התורה במדינת ישראל וציינתי בפניו את הסכנה על אבדן הזהות היהודית של מדינת ישראל, באין משפט התורה נוהג בארץ. הצגתי בפניו את תכניתי לתחיית משפט התורה, כוללים לחו"מ, כנסים עולמיים, ייסוד בתי דין לממונות ועוד. תכנית שאמורה לצמוח מלמטה למעלה. הוא שמע את דבריי. אורו עיניו, וכדרכו בקודש בירך אותי ועודד אותי בהתלהבות ובנפש חפצה. והמשיך לעודד אותי מאז ועד תקופת מחלתו. כי הוא ידע שכשם שאין אומתנו אומה אלא בתורותיה, כך אין מדינת ישראל מדינה יהודית ויהדותית אלא בדין היהודי שלה, קרי משפט התורה. חיבר בין נגלה לנסתר תופעה ייחודית היתה באישיותו ובהתנהלותו, כגדול בתורת הנגלה, הוא היה פשטן ואיש השכל הישר, וחיבב מאוד כל מי שהלך בדרך זו, כמו ידידו האישי שהיה חביב ויקר לו עד מאוד, הגאון ר"י קאפח זצ"ל, שעמו ישב בדין בביה"ד הגדול, ולא זז מחבבו, ולא זז מחבב את משנת הרמב"ם, שהיא ביסודה שכלית, ושהגר"י קאפח היה אמון עליה, עד שהכריז ואמר שכל מי שרוצה לדעת כיצד הרמב"ם התנהג באופן אישי, שיתבונן בדרכי התנהגותו של הגר"י קאפח זצ"ל. אך כשמרן זצ"ל נהג כמקובל, הוא נהג כמקובל ואפילו ברמה המעשית, וניצל כוחותיו אלו וסמכותו בעיני הציבור כדי למנוע פגיעה בשלימות התא המשפחתי, ובבריאות הנפשית של בני אדם, ע"י מקובלים מתחזים. סיפר לי בני, הרב צפניה הי"ו, ששימש את מרן זצ"ל תקופה ממושכת. שפעם אחת אישה נשואה, שהיו לה מתחים בינה ובין בעלה, באה להתייעץ עם מרן זצ"ל, ולאחר ששמע את דבריה וחקר ודרש, אמר לה כיצד עליה לנהוג עם בעלה באופן שישרור ביניהם השלום. אולם האישה אמרה למרן זצ"ל, שהיא היתה אצל מקובל שאמר לה, שלפי עניינים קבליים אין בעלה מתאים לה, ולא היא לבעלה, וכי תקנתם רק הגירושין. מרן זצ"ל דפק באגרופו על השולחן ואמר בקול: אני מקובל. אל תאמיני לשום מקולקל. את ובעלך מתאימים, ובירך אותה, ואמר לה לחזור אליו אחר זמן מסוים. ואמנם היא שבה אליו, אחרי הזמן שקצב, היא ובעלה ובפיהם הבשורה, שלא רק ששורר שלום ביניהם, אלא שהם גם מאושרים. אכן אשריו ואשרי חלקו של מרן זצ"ל שהשכיל לרפא נפשות נכאים בחכמתו כי רבה. כאן המקום לציין שמרן זצ"ל הפנה את תשומת לבו של הגר"י קאפח זצ"ל לכתביו של הצדיק אור החיים הקדוש זצ"ל, שהיה גדול מאוד בנגלה וגדול מאוד כמקובל. וכשהיה דן בנגלה כמו בספרו ראשון לציון,