דילוג לתוכן העיקרי

פסיקה ע"פ הרמב"ם בימינו

שאלה

השאלה נשאלה באתר מורשת. שלום, ראיתי עכשיו את האתר של "מכון הגויל" (http://-www.-globaljms-.co.il) ומאד הזדעזעתי בגלל הסיבות הבאות: 1) לגבי ספרי התורה והמגילות (וכן המזוזות העשויות מגויל), אין בזה בעיה לכאורה רק שכנראה בפועל מה שלא כתוב באתר כותבים לפי מסורת תימן לגבי הפרשיות וחסרות ויתרות, ולכן רק המזוזות שבגויל כשרות ללא פקפוק. והבעייתיות הזאת, מסתירים מהגולשים שלא אמורים להיות כולם ת"ח. 2) האתר לא מצטט את הש"ע. והסיבה פשוטה שהוא מנוהל ע"י רמב"מיסטים שנוהגים רק לפיו, ולכן לא כתבו שיש מחלוקת בין הרמב"ם ומרן הש"ע (ורוב הראשונים) לגבי הגדרת קלף ודוכסוסטוס. והם מוכרים רק לפי הרמב"ם, והציבור הקונה לא יודע בהכרח שמה שקונה (חוץ ממזוזות על גויל וס"ת ומגילות) פסול לדעת הש"ע. וגם שהרב רצאבי כתב שמנהג תימן בעניין זה ע"פ הש"ע. לכן מוצריהם פסולים לרוב העדות כולל תימנים חוץ מחלק קטן מהם הנחשב כקליפת השום שכת"ר מייצג ומנהיג. 3) אין שם הסכמה של שום רב (שכמובן קשה למצוא הרבה רבנים שפוסקים לפי מארי קאפח, ואם יכניסו את ההסכמה של כת"ר, אז יוודע לרבים ששאר הגדולים לא מסכימים. 4) האתר כולו באנגלית. אבל למי מיועד האתר? לתימנים רמב"מיסטים או לאמריקאים (עשירים)? רוצים להונות ולרמות אנשים או מה? אמנם אין לי בעיה שיעשו מוצרים כאלה, להפך חושבני שדבר זה הוא חשוב ונחוץ מאד לצבור הנוהג ע"פ הרמב"ם, שלא היתה להם אפשרות להשיג תפלין ומזוזות כשרות לדעתו (וגם שאני מסכים במאה אחוז שצריך לכתוב ס"ת ומגילות על גויל ולא על קלף, וכן שיש לכתוב עם קנה ולא עם נוצה) אך היה להם לציין בפירוש שמוצריהם אינם אלא לפי שיטת הרמב"ם ופסולים הם לרוב העדות. (וגם שאינני מבין למה לא עושים דוכסוסטוס וקלף לדעת הש"ע, מה יפסידו בכך אם לקוחות דורשים את זה?). לכן היה להם לקרוא למכונם 'מכון הסת"ם ע"פ הרמב"ם' ולא "מכון הגויל". לכן רציתי לשאול את דעתו של הרב בעניין זה, ואם יסכים אתי, אם יוכל להשפיע עליהם שיתקנו את זה, שיש בזה חשש רציני של הונאה, רמאות, וגזל. תודה רבה לרב.

תשובה

האמן לי שאיני יודע דבר וחצי דבר על מכון זה. הפעם הראשונה שאני מתוודע היא באמצעות שאלתך. ולא שאני שולל את קיומו, כי איך אשלול דבר שאיני מכיר אותו, מבלי לחקור ולדרוש היטב.
וגם זאת עליך להאמין לי, שבאמת אתה מעלה בעיה אמתית, אם בימינו יכולים להורות הוראה בסתם. כמו הרמב"ם, מבלי לומר שההוראה היא כרמב"ם. אבל מאידך אני חייב לומר את האמת, וכל האמת, שריח של מחלוקת ושנאת חינם יש בדבריך, כי כיצד יכולת לכתוב: "לכן מוצריהם פסולים לרוב העדות, כולל תימנים חוץ מחלק קטן מהם הנחשב כקליפת השום, שכת"ר מייצג ומנהיג". נוסח כזה כותב בעל מחלוקת, לא איש ירא ה' באמת. הרי איני מכיר אותך. והאם כבר שוחחת עמי פנים בפנים על דרכי בהוראה ובהשקפה, וביחס לפוסקים ולמנהגי העדות?!
והאמן לי לא את כבודי אני תובע, אלא אני חס עליך. בגלל זה אני כותב לך, שהרי לרגל ניסוח כזה לא הייתי צריך בכלל להתייחס לפנייתך. אבל בכל זאת ביקשת ממני למנוע הונאה בהוראת ההלכה, אבל פנית למנהיג של קליפת השום. אני מניח שאתה ניזון מבעלי לשון הרע, לכן עצתי לך שתחזור בתשובה. ותתנתק מבעלי לשון הרע, גם אם הם נראים בעיניך תלמידי חכמים. מי לנו גדול מדואג האדומי, שהיה ראש סנהדרין, ונכשל בלשון הרע. וגרם לשפיכות דמים וירש גיהינום. וגם זאת עליך לדעת, הביטוי רמב"מיסטים שהשתמשת בו, יש בו משמעות שלילית לא רק כלפי בני אדם שמתנהגים כדברי הרמב"ם, אלא גם נגד משנתו של הרמב"ם. ובדבר זה נכשלים בעלי המחלוקת, כלום יש מי שיכול לבטל את משנתו של הרמב"ם. הרי לפי מרן השו"ע, רוב בית ישראל (להוציא את אחינו האשכנזים, נהגו כהרמב"ם. ואפילו מרן בשו"ע, רוב הוראותיו (כשמונים אחוזים), הם מדברי הרמב"ם. לכן עצתי לך, אף שאיני מכיר אותך, הצל את נפשך, אם יש לך זכות. והתרחק מבעלי מחלוקת. ותן כבוד להרמב"ם ולמשנתו, לא פחות מיתר פוסקי ההלכה. ואל תזלזל כלל וכלל במי שנוהג כהרמב"ם, אז ורק אז, תהיה רשאי לשאול ולברר אם מותר להורות בימינו הלכה למעשה בסתם כהרמב"ם, אם באמת עלול להיות מכשול לאלה שלא פוסקים כהרמב"ם, כי לא תמיד בענייני עורות וסת"ם, הוראות הרמב"ם הם מקלות, ביחס ליתר הפוסקים. אלא הפוך מזה.