דילוג לתוכן העיקרי

ברכות

שאלה

בס"ד
לכבוד הרב
שלום ברכה,
האל יאריך ימיך בטוב ושנותיך בנעימים.

1. מה מברכים על מרק תימני שכולל גם בשר וגם תפו"א? האם זה נחשב מי שלוקות בגלל תפוחי האדמה ואז כיון שהם נותנים טעם ברכתו יהיה אדמה?
2. ברכה על מרק איטריות. 
א. האם כיון שמעורב בו מין דגן תהיה ברכתו מזונות, או שמא שני ברכות?
ב. וכן מרק שהוסיפו שקדי מרק האם ברכתו תשתנה למזונות בעקבות שקדים אלו?
3. עוגה טורט רגילה [המכילה: קמח,ביצים,סוכר,מים- בעיקר].
א. האם חשובה כפת הבאה בכיסנין שהרי יש בה שמן סוכר והרבה מים?
ב. ואם לא, מדוע אין מברכים עליה המוציא?
4. בורקס
א. האם מילוי של בורקס מצטרף לשיעור כזית, לענין ברכה אחרונה?
ב. או שמא מברך על המחיה רק כאשר אכל כזית מהמאפה ללא צירוף המילוי?
ג. האם יש מצב בו יתחייב שתי ברכות אחת על בפת ואחת על המילוי?

תודה רבה, ומיחלה על אריכות הדברים.

תשובה

1. ברכתו - שהכל. לא אמרו אלא בשלקות (סוג ירקות) שנשלקים רק במים, ושתמציתם של אותם ירקות היא במים, ושדרך לשתותם כמו שלקות, ונעשו כדי לשתותם כמי שלקות, שרק בכל התנאים האלה מברך בורא פרי האדמה.
2.א. אם המרק סמיך, מברך מזונות, ואם אינו סמיך, מברך שתי ברכות, שהכל ומזונות.
ב. כנ"ל.
3.א-ב. ברכתה מזונות, כמין מאפה שאין לו צורת פת.
4.א-ג. מברך על המחיה רק אם יש כזית מיני דגן, הואיל והמילוי אינו ספוג בדגן, אלא עומד בפני עצמו. ואם רק בצירוף המילוי יש כזית - מברך בורא נפשות. ואם יש כזית דגן וכזית מילוי, כל שהמילוי נאכל יחד עם הדגן, הוא טפל לו, ואינו מברך על המילוי, בפני עצמו, לא בתחילה ולא בסוף.