דין קידוש ביום כשאין יין
שאלה
הרב אמר בשו'ת המוקלט שאין לקדש על חמר מדינה אם אין יין, כיוון שאסור לטעום כלום קודם הקידוש, ואם אין יין אין זה אומר שמותר לטעום חמר מדינה.
שאלתי:ממאי נפשך? הרי בכל מקרה 'יצטרך' האדם לבצוע על הלחם ולאכול את סעודתו.
זאת אומרת שבכל מקרה האדם יאכל ולא יעשה קידוש.
אז מה הבעיה שיעשה קידוש על חמר מדינה? הרי גם ככה יכניס לפיו משהו ללא קידוש.
ומדוע שלא נסמוך על דעת האומרים שחמר מדינה מועיל כקידוש ונקדש עליו?
תשובה
אתה לכאורה צודק, אולם אם יזדמן לו יין והוא בתוך סעודתו, אם הוא בתובנה שלא קידש כלל, כגון שאכל פת, אז הוא יקדש על היין, וימשיך סעודתו.
אבל אם הוא בדעה שכבר יצא ידי חובת קידוש ע"י חמר מדינה, לא יחזור ויקדש על היין כמתחייב לפי הלכת רבינו.