דילוג לתוכן העיקרי

גיל העולם

שאלה

סליחה מראש על אורך השאלה. שאלת גיל העולם מאד מטרידה אותי מהסיבה היחידה שלמרות שאני יהודי דתי ע"פ ההלכה ומאמין בחידוש העולם, אני נקרא בפי רבים מחכמינו טועה - במקרה הטוב וכופר - במקרה הרע.
א) הנני איש מדע, שאלתי היא (ואבקש תשובה ברורה) האם ישנה בעיה אמונית לקבל את גישת המדע, המקובלת בקהילה המדעית בעולם, שגיל העולם הנו מספר מיליארדי שנים (הדיוק אינו חשוב) כפי ששכלי והידע האקדמי שלי מראים לי או שאני מחויב להאמין במסורת ישראל (5764) הנובעת מפשט התורה, המוחזקת אצל רוב רובם של רבני זמננו, המנסים למצוא פירכות בהנחות המדעיות או פסוקים מהמדרשים ומספר הזוהר על מנת ליישב את הסתירה הנ"ל?
ב) האם נכון הדבר, שגישת הרמב"ם היא שעניינים מדעיים שרשומים בתלמוד הנם פרי חקירה מדעית של חז"ל ולא נבעה ממסורת אבות שמקורה השכינה?
ג) באופן פרטני יותר, קראתי את הערתו האמיצה של הרב קאפח זצ"ל בפירושו למשנה תורה לרמב"ם, הלכות יסודי תורה, על כל מערכת הגלגלים והנפש שלהם ו -4 יסודות העולם, שזוהי הייתה דעת חכמי יוון ואריסטו בראשם, אשר אין לה היום שום אחיזה מדעית (למרות שרבים מחכמינו היום מנסים למצוא דרכים לפשר בין הדעות או שוב לשלול את המדע). האם אני יכול להסתמך על דעת הרב שהמדע הוא פרי זמנו גם בנושא גיל העולם בפרט וגילויי מדע בכלל?
ד) במידה ואני טועה / כופר, אודה לך אם תבהיר לי מדוע ובעיקר את הכוונה של הפסוק מקוהלת "סוף דבר הכל נשמע את האלוקים ירא ואת מצוותיו שמור, כי זה כל האדם".
תודה מראש, יישר כוח

תשובה

א. אין רלבנטיות לשאלת גיל העולם לפי הערכות המדענים, ובלבד שאנו מאמינים שיש לבריאה ראשית, ע"י שהקב"ה ברא אותה יש אחר ההעדר המוחלט. כי אין לנו שום אומדן גיל לגבי ששת ימי מעשי בראשית. ואין שום סתירה לגבי התשס"ה המתייחס לאדם הראשון בכדור הארץ.
ב. בד"כ כן.
ג. בד"כ יש לנהוג אחר מסקנות המדעיות שבכל דור, ולהשכיל להרכיב את הדת והאמונה עליהן, וזהו האתגר של כל אדם בדורו.
ד. תכלית האדם הידבקות בצור עולמים ע"י ציות לציוויו וע"י השגתו, ואז ורק אז, וחי (=האדם) לעולם.