דילוג לתוכן העיקרי

שונות

שאלה

לכבוד הרה"ג רצון ערוסי שליט"א. יורנו רבינו:
א. אדם שמחמם בתנור אחד (ללא הפרדה בין התאים) תבנית עם תבשיל בשר ותבנית נפרדת עם מאכל פרווה (למשל אורז), מה הדין במקרים הבאים (האם יהיה מותר לי אם אכלתי רק את הפרווה, לאכול אחריו מאכל חלבי - לפי השו"ע ולפי רבינו הרמב"ם)?
1. כשהתבשיל הבשרי עם רוטב? וששתי התבניות מגולות?
2. כשהתבשיל הבשרי יבש? וששתי התבניות מגולות?
3. האם ישתנה הדין אם שתי התבניות או אחת מהן מכוסות?
ב. באשה ששכחה להדליק נרות שבת? האם צריכה להדליק נר נוסף בשבת הבאה? לפי רבינו?
ג. בנר הבדלה צריך שני נרות או מספיק אחד?
ד. לגבי הדלקת נר חנוכה: מה יעשה אדם שלא נמצא בביתו (ואין לו עדיין ילדים ורק אשתו נמצאת בבית) בזמן השקיעה אלא שעתיים אחרי. מה עדיף? שאשתו תדליק לבד? (ותברך?) או שתחכה עד שישוב בעלה ואז הבעל ידליק?

תשובה

א.1. אסור לו לנהוג כן. יש לאסור אכילת תבשיל הפרווה בחלב. ניתן להתיר לאכול חלב אחרי אכילת אותו תבשיל פרווה, אבל בבחינת הלכה ואין מורין כן. א.2. אין לנהוג כן. אבל הניחם בתנור סגור אחד, ואם הבשר באמת יבש, אין לאסור אכילת חלב אחרי התבשיל פרווה. א.3. אם שתיהן מכוסות היטב, ואין רתיחה וגלישה, מותר. אם הבשר מכוסה היטב, ואין רתיחה וגלישה, בדיעבד אין לאסור.
ב. לפי רבינו - לא.
ג. לפי רבינו, ולפי מנהגנו נר אחד. ואין אנו סבורים שאבוקה היא נרות רבים, אלא אור צלול, שגווני התכול והסגול והחום וכיו"ב, נראים היטב בשלהבת, כדי לברך על אותו נר, מארי האש.
ד. שאשתו תדליק בזמן בברכה.