דילוג לתוכן העיקרי

הגייה ונוסח התפילה

שאלה

שלום וברכה
1. שם ה' עם אותיות וכל"ב לפניו, שמעתי את התימנים ההוגים גם את הא' של שם ה', בעוד שאשכנזים וספרדים מניחים אותה. מדוע? (בדפוסים שלפנינו היא באמת נחה).
2. האם יש קשר בין הנוסח התימני בקדיש "לעלא לעלא" לבין הנוסח האשכנזי בעשרת ימי תשובה. כמו כן, בין "המלך הקדוש" בברכה מעין שבע בליל שבת?
תודה

תשובה

1. לא הבנתי שאלתך זו.
2. בוודאי. הדבר מוכיח כי הנוסחה העיקרית היא לעילא ולעילא, עיין פירוש עץ חיים למהרי"ץ. אלא שהאשכנזים והספרדים ייחדו נוסחה זו רק לימים שבהם אנו זקוקים להרבה רחמים, והם עשי"ת. יהודי תימן (בלדי) משמשים בנוסחה זו כל ימות השנה. בעניין "המלך הקדוש" רק לפי הבלדי אומרים נוסחה זו כל השנה, בעוד שלפי השאמי והספרדים והאשכנזים אומרים בלילי שבת בכל השנה, "האל הקדוש", ורק בעשי"ת אומרים "המלך הקדוש". ולכאורה הצדק עם אלה שכל ימות השנה אומרים "האל הקדוש", שהיא כעין נוסח ברכה שלישית. אולם בברכה מעין שבע אין מלכות, וכל ברכה שאין בה מלכות, אינה ברכה. ולכן נראה שבגלל זה אומרים כל ימות השנה "המלך הקדוש".