בירור
לק"י לכבוד הרה"ג רצון ערוסי שליט"א. יורנו רבינו: הרב ענה בתשובה לגבי נתינת מים רתוחים (שהורתחו מבעו"י) בשבת ע"ג הפלטה - שאסור, והרב כתב: "ואף שנראה מדברי רבינו שאין גדר של בישול במים, כי אין הבישול מכשיר המים. אבל גם חימום המים, הרי אחר שנצטננו שוב חזרו המים לאיתנם, ואסור לחמם בשנית". רצוני לדעת מה המקור לכך ברמב"ם? (כי הרמב"ם כותב בפרק כ"ב ה"ח ש"דבר שהוא צונן מעיקרו ולא בא בחמין מעולם - מדיחין אותו בחמין בשבת... אבל אין שורין אותו בחמין" משמע שאסור רק אם הוא היה צונן מעיקרו, והכא מיירי שהמים הורתחו מבעו"י).
המקור לכך, דברי מרי על רבינו, שבת, ט, אות
ג. ואין לזה שום קשר למה שהבאת בעניין דבר שבא בחמין מע"ש, כי מדובר שם במאכל ולא במים. שאם נתבשל המאכל מע"ש, וביום שבת הוא צונן, שמותר להדיחו בחמין בשבת. לא כן המים שהוחמו מע"ש, ונצטננו, אסור לחממם בשבת, כי החימום במים, להבדיל מבישול האוכל שכבר נתבשל, הוא תהליך חדש לחלוטין.