דילוג לתוכן העיקרי

השקיה וכתיבה בשבת

שאלה

לכבוד הרב רצון ערוסי הלוי שליט"א,
1) במקום בו אני דר, בגני השעשועים, ישנם מתקנים לשתיית מים שכאשר מישהו לוחץ על הלחצן המים יוצאים בקשת כלפי מעלה ונופלים ונזחלים על קיר המתקן ולאחר כמה טפחים הם פשוט נשפכים על הקרקע. במקרה אליו אני מתייחס ישנה אדמת - גן במקום בו נמצא המתקן, והמים נשפכים על עשבים שוטים הצומחים בסביבה. השבת ראיתי שכן משתמש במתקן, איש דתי, וניגשתי אליו להוכיחו; השכן אמר לי שלדעתו אין שום בעייה להשתמש במתקן בשבת. האם הינו צודק, אם כן - נא לפרט לי למה - ואם איננו צודק - נא לפרט לי למה כך שבפעם הבאה אוכל להסביר למי שיזדמן לכך את פשר דבריי באופן מוצלח יותר.
2) ביישוב בו אני דר הרבש"ץ החליט לחייב את השומרים לחתום על קבלת הנשק במסגרת המשמרות היומיות שלהם. מדובר בשתי משמרות, פעם שומרים 4 שעות ופעם נוספת משלימים את הנדרש משום שמירת תושבים. אני אמרתי לרבש"ץ שאינני מתכוון לחתום על קבלת הנשק בשבת - יש לציין שכלי הנשק נמצא בש"ג כל הזמן בלי שום קשר לחתימה הנדרשת, כך שלא ייתכן שהשומר יישאר במקום בלי נשק משום שלא הסכים לחתום - והרבש"ץ השיב לי שניתן להשיג כלי כתיבה מיוחד המאפשר כתיבה המתקיימת רק 24 שעות כך שיאפשר חתימת אנשים שומרי שבת; ובמוצאי אותה שבת הרבש"ץ ידאג לעבור על הנכתב בשבת בדיו רגיל. אינני מבין כיצד ניתן לאפשר כתיבה כזאת בשבת, האם כבודו יוכל לאשר או לשלול אפשרות לעשות כזה דבר בהיתר?
בתודה מראש ובברכת שבוע טוב! אליעזר

תשובה

1. אם האדמה עם העשבים צמודה למתקן, כך שהדבר ודאי שהמי יזחלו וישקו, הדבר אסור. כי זה נחשב פסיק רישיה. אולם אם האדמה עם העשבים רחוקה, ורק עם פליטת מים רבים המים מגיעים לעשבים, יש מקום להיתר, הואיל ואין הכרח שתתבצע פעולת השקיה. כי אפשר שכמות מועטה של מים לא תגיע לאותם עשבים. אף שיש אוסרים גם בסתם אדמה בטענה, שאין לך אדמה, שאין בה זרעונים וכיו"ב.
2. איני מכיר מכשיר כתיבה זה. בנסיבות הקיימות כדאי להציע הפקדת תעודות זיהוי במקום חתימה. אע"פ שיהיו שיחששו שהתעודה היא מוקצה, יש מקום להתיר.