דילוג לתוכן העיקרי

ספירת העומר

שאלה

שלום לרב
מי ששכח לספור יום אחד ומאז הוא ממשיך לספור בלי ברכה כשהוא מסתמך על הברכה של שליח הציבור לצאת בה ידי חובה. יום אחד בקשו ממנו במניין תימני לברך ולהוציא ידי חובה את הציבור אלא שהוא מתבייש לומר שהוא הפסיד יום אחד. האם יוכל לסמוך על דעת הרמב"ם ולברך הוא לציבור מבלי לגלות להם שהפסיד יום אחד?
תודה רבה.

תשובה

ראשית עליך לדעת, ששיטת הרמב"ם שנויה במחלוקת. לדעת מהרי"ץ, בשיטת הרמב"ם, מי ששכח ולא ספר בלילה, סופר ביום בברכה. לדעת מורנו הרב יוסף קאפח, בשיטת הרמב"ם, רק בלילה סופר בברכה, ואילו ביום, אם שכח לספור בלילה, סופר בלי ברכה. אבל נכון הוא שלפי הרמב"ם, מי שלא ספר בכלל יום אחד, רשאי לספור בשאר הימים בברכה, בעוד שלפי השו"ע, אם ספר ביום בלי ברכה, סופר בשאר הלילות בברכה. ואם לא ספר יום אחד כלל, לא בלילה ולא ביום, סופר בשאר לילות בלי ברכה. מאחר והתפלל במניין תימני, ומנהגם הוא שאחד מברך לכולם, ומאחר ולפי הרמב"ם, יכול מי שלא ספר יום אחד, לברך בשאר הלילות, תוכל לברך עבורם, לפי שיטתם ההלכתית. כי זו גם השיטה הראויה לך, אם אתה תימני. ואם אינך תימני, אל תברך, כמו שש"ץ תימני לא יכול לברך על הלל של ר"ח, במניין אשכנזי.