דילוג לתוכן העיקרי

קבלה והרמב"ם

שאלה

שלום וברכה לפני כשנה התחלתי להתחזק ולהתעמק ביהדות ומשנתו של הרמב"ם וגישתו מצאו חן בעיניי. אך הבנתי שמשנתו של הרמב"ם שוללת כל לימוד של קבלה או תורת הסוד (זוהר, ספר היצירה). אני יודע גם שהרב קאפח התנגד נמרצות לכל עיסוק בקבלה. שאלתי היא מה המקור לכל זה והאם אכן כל ספר קבלה לא רלוונטי לחיינו כיהודים על פי ההלכה? (למשל אמירת "לשם ייחוד קודשא)
בתודה מראש

תשובה

לא נכון שמשנתו של הרמב"ם שוללת כל לימוד של קבלה או תורת הסוד. נהפוך הוא. בעיסוק העקרוני בסתרי תורה הם שווים. יש והם נבדלים בעניין זה או אחר, במיוחד שהמקובלים אינם כולם בעלי דעה אחת. ויש מביניהם שדעותיהם שווים לדעותיו. ההסתייגות יכול להיות מן הקבלה המעשית, שיש בין המקובלים שמתנגדים לשימוש בה בזמן הזה. לא נכון שהגר"י קאפח זצ"ל התנגד נמרצות לכל עיסוק בקבלה. לא מיבעיא בעניין סתרי תורה כאמור לעיל, אלא שיש והוא הפנה לזוהר, או לזוהר החדש, בענייני טעמי המצוות והמנהגים, ויש פעמים, אפילו בהתלהבות, כמו בעניין שמחת בר מצווה.