דילוג לתוכן העיקרי

רפואה

שאלה

שלום כבוד הרב
1) האם לדעת כבוד הרב אפשר להקל ביוה"כ לקחת כדור שנמצא בתוך קפסולה או כדור שטעמו פגום לחולה שאין בו סכנה או אדם שיש לו כאבי ראש חזקים?
2) הרב ענה לי בעבר שמותר לקחת לחולה שאין בו סכנה כדורים בתוך קפסולה שעשויים מחומרים לגמרי לא כשרים כמו פירות ים ואפילו נבילות וכד'... האם זה אפילו שאין טעמם פגום אלא נמצאים בתוך קפסולה? והאם אפשר להקל בזה גם לאדם שהוא אינו חולה אלא צריך זאת לטיפול בבעיית קשב וריכוז או טיפול בדכאון?
3) ראיתי שהרב ענה באחת מתשובותיו שיש אומרים שסיכה היא כשתייה לגבי איסור ולכן אסור לסוך בשומן חזיר וכד'... האם לדעת אוסרים זה איסור דרבנן או דאורייתא?
4) ראיתי איזה רב שרשם שבשעת הדחק מותר לגבר לצבוע שערו או משום בושה גדולה מאוד.. האם כאשר יש לאדם מריבות גדולות עם אשתו שתובעת ממנו שיצבע שערו ואחרת היא תתגרש ממנו, יהיה מותר לו לצבוע שערו בשביל שלום בית כזה? במצב שזה עלול להגיע לממש חורבן השלום הבית? מותר או אסור?
5) האם מותר לעבור קורס לימוד או השלמת בגרות בכיתה מעורבת בשעת הדחק ממש? ובימינו הנשים לבושות פרוץ וכן יושבים מעורבבים בכיתות אלו
6) האם מותר לאדם שאשה תלמד אותו משהו שקשור לעבודתו? כאשר צריכים להפגש באחד הבתים (ואין איסור יחוד) והיא מלמדת אותו בשכר? האם מותר או אסור?
7) אדם שיש לו בעיות בגב וצריך לעבור פיזיותרפיה, ויש פיזיותרפית בלבד, האם זה מותר לגבר שאשה תעשה לו מסאג' מסוג זה? זה לא לתענוג כלל אלא פיזיותרפיה
8) האם מותר לעשות ניסויים בבע"ח לצורך מוצרי קוסמטיקה אפילו בבע"ח כמו חתולים וכלבים? שפתון, לק, סבונים, שמפו, וכד'...
תודה רבה..

תשובה

1. גם האוכל ביוה"כ מאכל שטעמו פגום אסור מדרבנן, כי הוא פטור אבל אסור. ולכן רק כשיש לו צורך גדול, מותר. וע"י בליעת קפסולה - מותר, כי אין החיך טועם שום טעם.
2. גם לצרכים אלו שהזכרת - מותר.
3. לא. לדעתנו רק ביוה"כ אמרו שסיכה היא כשתייה, וכן זר שסך תרומה, שדינו כשותה תרומה, לא בשאר איסורים. אבל צריך להימנע מכך שמא יגיע שומן חזיר לפיו.
4. לדעת רבינו, צביעת שיער הגבר הוא איסור מן התורה, ואין לדחותו, גם לא לצורך שלום בית. אלא יש לשכנע אותה בדרכי נועם, ואם תעמוד בעיקשותה, יש להתיר ע"י שינוי או ע"י גוי.
5. רצוי ביותר שלא, ואם אין לו דרך כשרה, יסלק הבלתי צנועות לצדדים, ויתרכז בלימודיו, ויסיים ויסתלק מן המקום, מיד.
6. רצוי ביותר שלא, ורק אם אין דרך אחרת. אסור בשום פנים ואופן בנסיבות שיש בהן ייחוד.
7. לא. רק ע"י גבר לגבר, ואישה לאישה.
8. כן. אבל ישתדל למעט בצער בעלי חיים, ככל האפשר.