דילוג לתוכן העיקרי

מסייע עוברי עבירה - אם אפשר תשובות בהקדם

שאלה

שלום כבוד הרב
1) האם אסור לי להגיד מלפני השבת לחבר חילוני שיבוא אלי בשבת ברגל כאשר הוא ישים שעון בבוקר כדי לקום וגם כל פעם שהוא יורד במדרגות הוא הרי מדליק אור?
2) האם מותר לפועל שאין לו מה לאכול לעבוד באולפן שמקליט אשה זמרת ששרה מולו? האם אפשר להקל שאולי הוא טרוד במלאכתו וגם הוא פועל שאין לו מה לאכול?
3) אדם שהוא מתקן מוצרי חשמל ולפעמים מביאים אליו טלויזיה שיתקן אותה, האם מותר לו לתקן אותה? באיזה מצב אפשר להתיר לו? והאם אפשר שאדם יעבוד בזה לכתחילה? אין בעיה של מראית העין שיראו אדם דתי עובד בזה?
4) אדם שהציעו לו עבודה בתיקון מכשירי טלויזיה בלבד, מה יהיה הדין? האם כאשר מצבו הכלכלי דחוק מותר לו לעבוד בזה?
5) אני רוצה רק להבין... מסייע זה איסור דרבנן אז מאיפה ההיתר שאדם שמצבו דחוק יכול לעבור על איסור זה? והאם לפי דעת הרב אפשר להקל לפעמים אפילו במצב שאין עבודה אחרת ואין המצב הכלכלי מאוד דחוק אלא פשוט לא טוב, כי ראיתי רבנים שרשמו שמותר לאדם שאין לו עבודה אחרת לעבוד בחלוקת עיתונים וחברת כבלים וכד' אפילו אין מצבו כל כך דחוק..
6) יש לי עוד שאלה אחת... החפץ החיים אומר בהלכות לשון הרע שמותר לספר לשון הרע למנוע נזק או סכנה אפילו שהידיעות מכלי שני בתנאי שאני מודיע שמה שאני אומר זה מכלי שני... האם לפי זה מותר לספר למשטרה על מישהו ששמעתי שהוא סוחר סמים דרך חבר נאמן או שחבר ירא ה' אמר לי שלאדם מסויים יש בעיה בראייה ולא הודיע למשרד הרישוי על כך ואני מודיע זאת למשרד הרישוי מכלי שני ומודיע להם שזה מכלי שני? האם אפילו שזה יכול לגרום לאותם אנשים נזק זה מותר?
תודה רבה...

תשובה

1. אסור להזמין חבר חילוני לשבת, אם היענות החילוני להזמנה תהיה כרוכה בחילול שבת.
2. רצוי ביותר שלא. ורק כשאין לו בשום פנים ואופן פרנסה, ממקור אחר, ישתדל שלא לשמעה ולהסיח דעתו בדברי תורה. 3-4. אם הרוב באזור שלו משתמשים בטלביזיה רק להיתר - מותר, כי הולכים אחר הרוב. ואם לאו - אסור.
5. לפני עיור - אסור מן התורה, מסייע בדבר עבירה, האיסור מדרבנן. ויש להתיר איסור זה כשאין לאדם מקור פרנסה אחר, וכשיש ללקוחות מקור אחר, והם בוודאי יקנו מן המקור האחר, אם הדתי לא יספק להם את הדברים שביקשו ממנו.
6. כן, אם אין דרך אחרת שניתן להשפיע על האחר להפסיק להרעיל נפשות ישראל הכשרים.