דילוג לתוכן העיקרי

חידושים לשבת

שאלה

שלום כבוד הרב
1) האם מותר למכור סרטי זימה ותועבה לגוי שיש לאדם שחזר בתשובה ורוצה להפטר מהם? או שגם לגוי אסור לראות סרטי זימה ותועבה המראים מעשה שבין אדם לאשה.. כיוון שראיתי שפושעי אומות העולם בגופן זה גויים שפרוצים בעריות ושטופים בזימה ותאוות נשים וסופם גיהנם... אז אולי גם אסור, אינני יודע לכן הנני שואל את כבוד הרב
2) אדם שחמיו רשע האם צריך לכבדו ולירא מפניו? והאם מותר לבזותו?
3) האם מי שיורה באקדח בשבת לאוויר או לעגול קליעה ומטרה או על עץ סתם למשחק זה מלאכה שאינה צריכה לגופה או איסור דאורייתא לכו"ע? אין פה ממש שימוש באש עצמה
4) מי שעובדת במכולת בקופה ומידי פעם מבקשים ממנה הקונים להושיט להם עיתון חילוני או עיתון "לאשה" רחמנא לצלן, האם מותר לה לתת להם בידיים? זה יראה מוזר אם לא תתן להם וכן בסוף עלולים המנהלי עבודה שלה לא לאהוב התנהגותה כי היא צריכה לעבוד שם כמו שצריך... הרב הרי אמר בעבר שאין איסור לעבוד במקום כזה אם האדם מחשב הכסף ומקבלו בלבד
5) מדוע הרב רשם באתר שאסור להסתכל בשבת עצמה בלוח נסיעות שבאוטובוס אפילו לצורך מצווה במוצאי שבת? הרי מותר למשל לדבר על מלאכה אסורה שאני מתכנן לעשותה במוצאי שבת אם זה צורך מצווה... וגם במשנה ברורה התיר לאדם שיהיה לו הפסד מרובה אם לא יעבור על איסור "דבר דבר" לעבור על האיסור הזה מכיוון שהוא דרבנן...
6) אשה שהבוס מבקש ממנה להכין קפה או סנדוויץ', מה תגיד לו? איך תסרב? הוא לא יאהב את זה וזה לא יהיה מקובל? האם כאשר יש חשש פיטורין ממקום עבודתה יהיה מותר לה להכין לו קפה או סנדוויץ וסלט כאשר הוא עסוק ועייף וצריך שיביאו לו אוכל?
7) האם מותר לבוס לבקש ממנה שתלך לקומה למטה בבניין לקנות לו פלאפל וכד'? ואם הוא כבר ביקש אז האם מותר לה ללכת לקנות לו?
8) אב שצריך שבנו ירחץ אותו ואין שם שום בגד או דבר שיכול לכסות מקום הערווה של האב, האם אפשר שהבן ירחץ את אביו שערום לגמרי בתנאי שלא יסתכל עליו כלל? כל זה שהאב מבקש ויש צורך בכך...
9) מוזיקאי חוזר בתשובה שהופיע לפני כן מול קהל שיושב בכסאות של נשים וגברים ביחד אחד ליד השני ללא הפרדה כלל, האם מותר לו להמשיך להופיע כך? מה הדין אם אין לו מקומות אחרים להופיע?
תודה רבה
תודה רבה

תשובה

1. צ"ע אם יש גדר לפני עיור לגוי. אבל בנדון דנן נראה שיש גויים שהשימוש בסרטים כאלה, הם להם, לחם חוקם. וגם בלעדי היהודי הם ישיגו כרטיסים כאלה. ולכן אין לחשוש לגדר מסייע בידי עוברי עבירה כלפי גוי. ומצד הדין נראה שמותר למכור להם סרטים אלה. אולם אם יש חשש שגוי זה יקנה וימכור לרבות ליהודים שנמצאים באותה סביבה, אם יש יהודים באותה סביבה, אין למכור לו, ומצווה להשמיד סרטים אלה.
2. אין מכבדים ואין יראים מפני אדם רשע. השאלה מיהו אשר נחשב רשע, כי בימינו רבו התועים בהבלי הזמן, ולא ידעו ולא יבינו שהם עוברים עברות, או שאינם מודעים לחומרת העברות. ולכן, בוודאי שאין לבזותו. אם לפי הערכתך הוא אינו עובר עבירות מתוך ידיעה והבנה על חומרת העבירות. אפשר שדווקא אם תכבדו תוכל להשפיע עליו לחיוב, במהלך הזמן.
3. אפשר שהוא עובר על איסור תורה, מדין מכה בפטיש, כין אין הכדור ממלא ייעודו רק כלי שאצור חומר נפץ, אלא רק כשהוא נורה. ואם כן, הירייה היא גמר מלאכתו.
4. אם באמת זהו תפקידה, גם להגיש את העיתון הזימתי ללקוח, ואם אין לה מקור פרנסה אחרת, תשתדל לעבוד באותו מקום בתפקיד אחר, אפילו קשה יותר, שאין בו מכשול כזה.
5. זוהי גזרה מיוחדת, שאסור לקרוא בשטרי הדיוטות, שמא יכתוב, עיין רמב"ם, שבת, כג, יט. ובאמת שמפרשי הרמב"ם נחלקו אם ההיתר בכותל בחקוק ולא בכתוב. אבל לגבי זמני נסיעות שקבועים בתחנת אוטובוס, אע"פ שהוא כתוב, לא חקוק, ואם ואין חשש שיבוא למחוק, שאפילו הוא מתחלף בשטר הדיוטות, שטרי הדיוטות אין מוחקים, כי האדם זקוק להם.
6. אם זהו חלק מעבודתה, כמו עובדות שתפקידן לחלק תה ועוגה לרופאים ולרופאות, או למנהלים וכיו"ב, אין איסור. אולם אם אינה חייבת, ואין זה תפקידה, אלא שהוא מבקש ממנה, תשתדל להשתמט. ואם לא תוכל, תתן לו, תוך שתיזהר שדברים אלו לא יהיו עילה לפיתוח קשרים אישיים, קשרי קירוב וחיבה. ואם תרגיש שזהו המצב, עליה לסרב, ואפילו אם תפסיד מקום עבודתה.
7. כנ"ל.
8. ירחץ אותו וייזהר מאוד מאוד, שלא יסתכל על מקום הערווה.
9. ישתדל להשפיע עליהם שישבו בנפרד. ואם אינם מסכימים, ואם פרנסתו תלויה בכך, ואם אותו ציבור היה מזמין מישהו אחר - מותר.