דילוג לתוכן העיקרי

שאלת אירוח בשבת ושאלת טהרה

שאלה

1. יש לי 2 אחיות חילוניות נשואות, שמבקשות לבוא להתארח אצלי בשבת. ברור לי שהן יסעו בשבת בשביל להגיע אליי, האם מותר לי לארח אותם? האם יש אפשרות שרק בערב שבת יבואו לפני כניסת שבת ואחרי ארוחת ערב יסעו לאן שהם רוצים?
2. אישה שספרה שבעה נקיים, והיא בדקה בראשון וביום השמיני אחרי השקיעה, האם היא יכולה לטבול בליל השמיני או שהיא חייבת בליל התשיעי? והאם אין בעיה שלא בדקה במשך כל השבוע? אבל בליל שמיני נמצאה נקייה?

תשובה

1. אין לארח אורח, שהמארח יודע שהאורח יחלל שבת כדי להתארח אצלו, כי המארח נחשב כמסייע בידי עוברי עבירה. אם האורח הגיע בע"ש, ולאחר האירוח חזר לביתו תוך חילול שבת, אין המארח נחשב כמסייע בידי עוברי עבירה, אך אין דבר זה רצוי, ובמיוחד אם יש למארח בני בית צעירים, וכן מחמת הרואים.
2. אם בדקה ביום ראשון וביום השביעי בזמן, אף שהיתה צריכה לבדוק עצמה כל יום, רשאית היא לטבול ביום שמיני. במקרה דנן היא בדקה עצמה ביום שמיני אחרי השקיעה, כלומר בליל תשיעי. היא צריכה לחזור ולבדוק עצמה ביום התשיעי ולטבול בליל העשירי. אלא אם אכן יש דברים אחרים, שמורה הוראה ישמע ויוכל להתיר לה לטבול בליל תשיעי, אחרי שבדקה את עצמה. כמו כן אפשר שכוונת השאלה כשהבדיקה ביום השמיני אחרי השקיעה, לליל שמיני, ואם זו כוונת השאלה, ואם הבדיקה בתוך שעה לצאת הכוכבים, תוכל לטבול באותו לילה.