דילוג לתוכן העיקרי

שאלות בנושאים שונים

שאלה

לרב שלום,
1. לאחותי יש בת מצווה עוד חודשיים, בע"ה. לארוע מוזמנים רק ילדים מהכיתה/השבט ומספר בני דודים (שכן עברו את גיל 13), אך לא אנשים מבוגרים. הארוע לא יהיה מופרד בכלל (גם לא בריקודים). אחותי בקשה כבר מספר פעמים שכן ארקוד בבת מצווה שלה למרות שהיא לא תהיה נפרדת. אני יודעת שהדבר יגרום לה צער מסוים אם לא ארקוד. הורי אינם מסכימים איתי בנושא, אך אינם לוחצים עליי. איני מחפשת שום הקלות(!!!). מה עליי לעשות?
2. בשמחת תורה עושים אצלנו בבית הכנסת סעודה. את כל האוכל שנשאר והוא פתוח ולא נשמר לאורך זמן(עוגות, פיצוחים, בקבוקי שתיה פתוחים...) מחלקים בין אנשים.
א. האם זה בסדר לקחת את האוכל הזה הביתה ולאכול אותו? (כמובן שברשות של הגבאי)
ב. השאלה היא אם אין על האוכל הזה הקדש או משהו כזה.
ג. ואם לקחנו הביתה ואכלנו מה עלינו לעשות?
3. אם חשבתי על מצב מסוים שבו אתן כסף (רק חשבתי ולא אמרתי בקול)והמצב קרה. האם אני חייבת לתת את הכסף?
4. בספר שערי תשובה לרבינו יונה, שער שלישי, סעיף קג הוא כותב "לא תעשון כן לה' אלקיכם. אזהרה למוחק את השם". למה הכוונה?תודה רבה!

תשובה

1. לא להיענות לאחותך. אלא להסביר לה בדרכי נועם שדווקא ביום שהיא מגיעה לחיוב במצוות, עליה ועל החוגגים עמה להתקדש במצוות, ולא חלילה להסתבך בעבירות, וריקודים מעורבים הם עבירה. ובמיוחד שיש גם עניין של כיבוד אב ואם, וחובת האב לחנך למצוות.
2. ראשית, אסור לסעוד לפני תפילת המוסף, רק לאחריו. לפני המוסף מותר לטעום, ורק עם קידוש, ומחוץ לבית הכנסת. לגבי השאריות, ועד בית הכנסת מוסמך לקבוע שיש לחלקם לכל דורש, או לנזקקים, או לבני תורה וכיו"ב. על האוכל הזה אין דין הקדש.
3. לא. הנדר הוא בפה ובלב.
4. לא תעשון כן לה' אלוקיכם הוא איסור להשמיד דברי קדושה שלנו, כשם שאנו מצווים להשמיד אביזרי ע"ז. ולדעת שערי תשובה, אזהרה זו היא גם למוחק שם ה'.