דילוג לתוכן העיקרי

בית כנסת שאמי/בלדי וחקר שורשים

שאלה

שלום לכבוד הרב,
שתי שאלות בפי:
1. יש לנו מנין תימני צעיר וחדש שמורכב מנוהגי שאמי ובלדי. האם למען שלום בית מותר להוסיף ו/או להוריד מזמורים/קדיש וכו' על מנת למצוא את דרך האמצע או שחייבים אנו להחליט מראש שבית הכנסת הוא בלדי או שאמי וללכת על פי זה?
2. אני מעוניין למצוא את שמות אבותי (סבא של סבא וסבו וכן הלאה) וידי קצרה. האם יש מקור מידע שבו כתובים שושלות משפחתיות של יוצאי תימן או של הקהילות בתימן (לפני העלייה לארץ) ושל שמות המשפחה בהן? כל טוב ויישר כוח

תשובה

1. האחדות והערך של ברוב עם הדרת מלך, כדאיים הם, גם על חשבון שילוב מנהגי שאמי בלדי. אולם מתפללים שקשה עליהם ההרכבה המנהגית, אל יתפלגו, רק אם יש לשאמי ולבלאדי כדי מניין מבוסס לכל אחד. משום שאם הפילוג יהיה בנסיבות שכל אחד מניין מצומצם, ועלולים להתפלל ביחיד במקום בציבור, הפילוג אסור. כמו כן אין כדי מניין לכל אחד, ואם ההרכבה קשה על הפלגים, יש לנהוג לפי הרוב. אם הרוב שאמי, על המיעוט הבלדי לנהוג כמו השאמי. ואם הרוב בלאדי, על המיעוט השאמי לנהוג כבלדי.
2. לצערנו, לפני כמאתיים שנה לפי המסורת, הושמדו ספרי היוחסין של אבותינו בתימן. בימינו יש לחפש כתובות של סבים, דודים, דודות, רבים ככל האפשר, ובאמצעותן לנסות לבנות את הפאזל המשפחתי.