דילוג לתוכן העיקרי

מסכת בכורות מו.

שאלה

שלום עליכם. במסכת בכורות מו. "ההוא דמקרי דרדקי אדריה רב אחא דקא פשע בינוקי, ואהדריה רבינא, דלא אשכח דהוה דייק כוותיה" ופירש"י "פשע בינוקי - מלקה אותן ומתים" אם כך לפי שיטת רש"י מה היה ההיתר של רבינא להחזירו לתפקידו (ואפילו שלא נמצא דייקן כמותו) שהרי קרוב הדבר לשפיכות דמים פוטנציאלית. ועוד, לשיטת רש"י מיד אחרי שקרה המוות הראשון כבר היינו מצפים שהיה צריך רב אחא להזדעזע ולנדותו מתפקידו, אך מדיוק בדברי רש"י משמע שזה קרה מספר פעמים לפחות (כתב רש"י "מלקה אותן", וכתב "שהיו מתים". שתיהם לשון רבים)?
בתודה ובברכה

תשובה

שאלה טובה, אבל עיין ברש"י, גיטין, לו, א, ד"ה דהוה פשע, שכתב: "חובטן יותר מדאי". וכן רש"י, על מכות, טז, ב, ד"ה דמות פשע, כתב: "מכה אותם יותר מדאי". והריטב"א, מכות, טז, ב, חלק על רש"י מכות, וכתב: "והלכון דהוה פשע שלא היה קורע יפה בלימודיהם, והיו מתבטלים, או שלא היה מדקדק לתקן טעויותיהם". אבל בשו"ת הריטב"א, מג, לא חלק על רש"י, אלא הסביר כפירש"י, עד כמה מצוות ת"ת כל כך חשובה, ושילמדו במדויק, שהחזירו מלמד תיקונות שהיה מדייק בלימודו, אע"פ שפשע בתינוקות, בכך, "דהווה פשע בינוקי להכותם מכה רבה, כדפרש"י". ותוס' רי"ב פירש בגיטין, שם, שהיה מייסרן יותר מדי. ולכן נראים הדברים, שאין הכרח לפרש שהפשיעה היא בכך שהמלמד היה מכה אותם בחוזקה, וגם פירוש זה, אין הכוונה שהיה ממש מלקה אותם ומתים, שהרי במקום כזה הוא שופך דמים, וצריך להענישו, ולא להחזירו. אלא מכה אותם בחזקה כדי לייסרן, להענישם ולהרתיעם, עד שהיו נבהלים ממנו.