דילוג לתוכן העיקרי

קידושי כהן לאשה שנאנסה

שאלה

שלום,
האם מותר לכהן להינשא לבחורה שנאנסה בנעוריה? מדוע כהן שאשתו נאנסה, על הכהן לגרשה? זה לא אנושי לגרש משהי בגלל שהיא נאנסה. זה פשוט לא פייר.
תודה.

תשובה

א. מותר לכהן לשאת אישה שנאנסה או אפילו נתפתתה לאדם שהיה לה מותר להתחתן עמו, אבל אם קיימה חיי אישות עם אדם שאסור לה להתחתן עמו, היא זונה, ונאסר לכהן לשאת אותה לו לאישה.
ב. אשת איש אסורה על כל העולם, חוץ מבעלה. וכל מי שקיים חיי אישות עם אשת איש, חייב מיתה וכן היא. והוולד, ממזר, אם הדבר בטוח שהוא מהם, כגון שבעלה לא היה במקום כל אותה שנה. והיא אסורה על הבעל ועל הבועל. אשת כהן שנאנסה, היא נבעלה ע"י מי שהוא אסור עליה, ולכן היא אסורה לבעלה הכהן. אכן התוצאה קשה, כמו שגם עניין הממזרות של הוולד הנ"ל היא קשה מאוד, אבל תורת ה' לא ניתנה כספר חוקים למשפטנים, אלא היא ניתנה לכל העם, כדי שילמדו תורה מגיל הילדות, ויפנימו את חיי הקדושה לאישיותם, ויתרחקו מדרכי התנהגות שיפגעו בקדושת חיי האדם, וקדושת המשפחה. קצרו של דבר, דינים קשים אלו הם אמצעי מניעה, ולא דיני ענישה חס ושלום. אלא שאם אמצעי המניעה לא הועילו, התוצאה לצערנו, קשה. כשם שגם בעולם הבריאות יש אמצעי מניעה מפני דברים מסוכנים, ואם אלה לא הועילו, התוצאה מסוכנת. והימצאות אנס בחברה נובעת מהתרופפות חיי הקדושה, ומלבד ענישה, בעיקר יש להתרכז בחינוך לחיי קדושה. וה' יאר עינינו במאור תורתו.