דילוג לתוכן העיקרי

שאלות שונות

שאלה

כבוד הרב שלום רב, ברצוני לדעת מה ניתן לעשות עם לחם שנשאר לאחר ברכת המוציא, האם ניתן להשתמש בלחם זה שוב לארוחה אחרת והאם אסור ל זרוק אותו?
2. לעיתים כשאני קוראת תפילה מהסידור קורה שאני חסרת ריכוז, האם מותר לשוב ולהתפלל שוב את אותו החלק שבו לא היית מרוכזת או שמא זה לא יאה? וחשוב לציין שאני ממש משתדלת אך לעיתים המחשבות נודדות. כיצד עליי לנהוג?
תודה רבה ושבת שלום

תשובה

1. כל פת שהיא כזית, אסור לזרוק ואפשר לאכול בארוחה אחרת, ובתנאי שאין עליה שאריות של בשרי או חלבי, שאז צריך לאכול את הפת לפי אותה ארוחה שאכל. פחות מכזית או פירורים, אפשר לאספם ולתיתם לציפורים ולבעלי חיים, וכשאין כאלה, אפשר לשים בשקית ולהשליך בפח.
2. כתב מרן בשו"ע, או"ח, צח, א, המתפלל צריך שיכוון בלבו מלות שמוציא בשפתיו ויחשוב כאילו שכינה כנגדו. ויסיר כל המחשבות הטורדות אותו עד שתישאר מחשבתו זכה בתפילתו וכו'... וצריך שיחשוב בדברים המכניעים הלב ומכוונים אותו לאביו שבשמים, והרמ"א בהגה כתב ויחשוב קודם התפילה מרוממות האל יתעלה ובשפלות האדם ויסיר כל תענוגי האדם מלבו. אם תשתדלי לנהוג כך, ובטרם התפילה תתרכזי בעניין התפילה, חזקה שתהיי יותר מרוכזת בתפילה, ואם בכל זאת לא היית מרוכזת, אין צורך לחזור. וכך כתב הרמ"א, בשו"ע, או"ח, קא, א, והאידנא (ועכשיו) אין חוזרין בשביל חסרין כוונה, שאף בחזרה קרוב הוא שלא יכוון אם כן למה יחזור. וחונן הדעת יחונן אותך ואותנו לעבדו באמת.