דילוג לתוכן העיקרי

בדין בשר חלוט ובשר צלוי

שאלה

בהתאם לפסיקת הרמב"ם, אנחנו מקפידים שלא לאכול בשר אלא חלוט או צלוי. 4 שאלות לנו:
א. אשתי בהריון, האם ניתן להקל לה לאכול בשר מוכשר רגיל, כשהיא מתאווה לכך הרבה? (עד לפני פחות משנה היא היתה רגילה לאכול במקום עבודתה; ועתה היא נמנעת, וזה מגרה אותה ועצוב לה)
ב. בשר שנחתך לאחר הכשרו ונחלט, מותר באכילה בדיעבד. מהו גידרו של אותו דיעבד? האם כשאנו מתארחים אצל הורים וגילינו שכך עשו בטעות - מותר/צריך לאכול?
ג. בתשובה (http://www.moreshet.co.il/web/shut/shut2.asp?id=75562) הרב כותב שמותר לאכול שניצל שטוגן בשמן (שבד"כ זה שמן עמוק) באולם שמחות משום ש"שניצל שטוגן עם הרבה שמן רותח, הוא חלוט, וניתן לעשות זאת לכתחילה". אולם, אנו מקובלים כפירוש מארי קאפח ואחרים, שחליטה צריך לעשות באותו אופן שהבשר הוכשר - ללא חיתוך; ואילו בד"כ בכל מקום קונים בשר מוכשר, חותכים אותו ומעבדים, ורק אז מטגנים אותו. האם אין זה היתר של דיעבד?
ד. האם ניתן לאכול המבורגר הנקנה בחוץ, כאשר אנו מוודאים שמכינים לנו אותו על גבי רשת?
תודה רבה ושנה מוצלחת!

תשובה

א. תהבהב על האש את הבשר המוכשר, ואח"כ תבשל אותו בחליטה.
ב. כן, זה נקרא דיעבד.
ג. אם זהו המצב באולמות, הרי ההיתר בדיעבד.
ד. לענ"ד לא, יש מתירים בשר טחון צלוי.