דילוג לתוכן העיקרי

24 ספרים בהוצאת ידיעות אחרונות

שאלה

שלום למארי. בתשובתו הקודמת, ענה לי מארי לגבי 24 ספרי הוצאת ידיעות אחרונות כך: "יש ספרים שהם פסולים: שלום עליכם, חלק מכתבי חיים ביאליק, בנימין זאב הרצל, י"ח ברנר. זאת בהנחה שבתוך הספרים אין פירוש מודרני עם כפירה".
1. מה רע בספרי שלום עליכם?
2. למה מארי התכוון ב"חלק מכתבי חיים ביאליק"? האם ספר האגדה הוא בסדר? מה לא?
3. מה רע בספרי י"ח ברנר?
4. האם לקרוא בספרי הרצל זה כפירה? וכנ"ל בשאר אותם שמארי פסל? אם קוראים את "מדינת היהודים" של הרצל זה אסור? * לגבי הפירושים, הרי שאין בספרים אלה פירוש כלל! מדובר בטקסט נטו. אודה למארי אם יפזר מעט את הערפל בתשובתו.

תשובה

1. לצערי ולדאבון לבי, סופרי תנועת ההשכלה, שיכלו לחולל תמורות חיובית, אם היו משיגים את השגותיהם על החיים בעיירה, בדרך חיובית. הם בחרו להשיג השגותיהם בדרך לגלגנית, בדרך שבה ריכזו רק את ההיבטים השליליים, ובכך הרעילו את הבארות, ורבים מאלה ששתו מימיהם, יש להם דעות קדומות שליליות על האמונה בה', בתורתו ובמצוותיו. האמן לי אני מוסר הרצאות בפני כאלה, ואף שב"ה אני משתדל להראות את המאור שבתורתנו, ומאזיניי מודים בכך, קשה לחלק מהם להשתחרר מאותן דעות קדומות שליליות שחונכו עליהן.
2. בדרך כלל כן. אבל צריך בדיקה פרטנית, אם לא שינו משהו ע"י העיבוד שעיבדו את האגדות.
3. ראה תשובה מס'
1. 4. הרצל היה כופר, ותוכני ספריו הם כפירה. רק רב מורה הוראה רשאי לקראם כדי לדעת להתמודד עם תכניהם. הספינה היהודית שעליה כתב היא מדינה חילונית אשר אמורה להצר צעדי הרבנים, שחלילה לא ישפיעו עליה. והמודל שלה הוא מרשם להתבוללות.
5. ספרי תנ"ך שהם רק טקסט - מותרים.