דילוג לתוכן העיקרי

סדר חופה

שאלה

לק"י לרב שלום וברכה,
1. אבקש מהרב לכתוב לי את סדר החופה והקידושין מתחילה ועד סוף ע"פ הרמב"ם וע"פ מנהג ק"ק תימן ואם יש הבדלים ביניהם,
2. שמעתי שהרב הורה שאם לא עושים חדר ייחוד לאחר החופה אין לברך שבע ברכות בחתונה, אודה לרב אם הרב יפנה אותי למקורות לדבר, כל טוב.

תשובה

1. המנהג שהיה בתימן עיין בהליכות תימן באריכות ובפירוט מעמ' 110 ואילך, הוצאת מכון בן צבי, האוניברסיטה העברית. המנהג בא"י ראה סידור "שיח ירושלים" כל הסדר ח"א (מהדורה חמישית מתוקנת תשס"ג) מעמ' תלה ואילך, הוצאת מכון מש"ה, קריית אונו.
2. כן, כי בערב החתונה מברכים שבע ברכות סמוך לקידושין, והם ברכות הנישואין בגין החופה שהיא הייחוד שייעשה אחרי אותן ברכות. ולאחר מכן מברכים שבע ברכות בגין סעודת נישואין. אבל אם טרם נעשה ייחוד, הרי שהנישואין טרם נעשו, והסעודה היא סעודת קידושין, ולא סעודת נישואין. ולא קבעו שבע ברכות לסעודת קידושין, רק לסעודת נישואין.