דילוג לתוכן העיקרי

מס' שאלות לגבי ברכות השחר וענייני יום יום

שאלה

שלום כבוד הרב,
אני אודה לך מאוד אם תענה לי על מספר שאלות..
1. חלק מברכות השחר צריך לברך איך שמתעוררים וקמים מהמיטה, האם בעל קרי יכול לברך אותך?
2. הרב קאפח הדגיש שהברכה חייבת להיות קודמת לעשייה, מה קורה אם הקדמתי את העשייה, למשל נעלתי נעליים, האם מותר לי לברך "שעשה לי כל צרכי" אחרי שנעלתי? (כנ"ל לשאר ברכות)
3. עד מתי מותר לברך את ברכות השחר?
4. ממתי אפשר לברך את ברכות השחר? האם מחצות הלילה כמו אחינו הספרדים או מעלות השחר?
5. בנאדם שהיה ער כל הלילה צריך לברך שלא עשני גוי, שלא עשני עבד, שלא עשני אישה וברכות התורה. כשבנאדם כזה הולך לישון אח"כ ביום, כשהוא מתעורר הוא צריך לברך את שאר הברכות?
6. אם יצאתי מבית הכיסא ואני רוצה ליטול ידיים לתפילה, מותר ליטול ידיים בכלי ואחר כך לברך על נטילה (אני נוהג לברך לפני הנטילה) במקום ליטול, לברך, ועוד פעם ליטול?
7. האם אני יוצא ידי חובה בקריאה של ספר תורה ספרדי?
8. חוץ ממי צימוקים, על איזה יין בשוק מומלץ לקדש לשיטת רבנו?

תשובה

1. אם כבר ניקה אותו מקום - כן.
2. ברכה קודם לעשייה היא בעיקר בברכות המצוות, אבל בברכות שבח והודאה, אפשר במהלך הנעילה, בוודאי לא אחר הנעילה.
3. י"א במשך כל היום. י"א עד חצות. י"א בזמן תפילת שחרית, שהוא שליש היום, 4 שעות, ונראה שזו שיטת רבינו. ודווקא כשניעור אז, אבל אם ניעור השכם בבוקר ושכח ולא בירך, הרי לא יוכל לברך ברכות שכבר עשה עשייתן, מנעל ולבוש וכיסוי ראש ורחיצת פניו וכיו"ב.
4. כשייקץ משנתו, בסוף שנתו לאותו לילה, אפילו מיד אחר חצות.
5. נראה שלפי רבינו אם לא ישן כל הלילה אינו מברך ברכות השחר, חוץ מהברכות על התורה. כשאד ישן ביום ומתעורר, אחר הזמן אינו מברך שאר הברכות.
6. קודם ינקה ידיו, במיוחד אם הוא מקנח בידיו, כי לא יוכל לברך כשידיו מלוכלכות אפילו בטיפה של צואה, ואח"כ יטול ידיו לתפילה, ולפי רבינו יברך על הנטילה עובר לעשייתן.
7. כשאתה בבית כנסת ספרדי - כן. בבית כנסת תימני חייבים לקרוא בס"ת תימני, על כל יין יבש, כמובן בהכשר.