דילוג לתוכן העיקרי

חלה (... נידה והדלקת הנר)

שאלה

לכבוד הרב שלום וברכה על פועלכם, אני ב"ה בחודש השביעי להריוני (ילד ראשון בע"ה). נידה והדלקת הנר הן שתי מצוות שב"ה אנחנו מקיימים. לאחרונה "נתקל" בעלי במדרש על נשים ושלושת המצוות והקשר ללידה בריאה בע"ה... הוא קצת נחרד מהמחשבה, וממהר לזרז אותי מאז, כל שבת, להדלקת הנר (כאמור, אני בהריון, כך שעניין הנידה לא היה רלוונטי כבר הרבה זמן). ואולם - מעולם לא אפיתי חלות בעצמי (אני לא כל כך טובה בזה...), וחשבתי שיהיה ראוי וטוב, בטרם הלידה, לאפות חלות לכבוד שבת קודש ולזכות - לפחות פעם אחת - גם במצוות הפרשת חלה. שאלתי היא מה הן ההלכות הבסיסיות שעליי לדעת בעניין זה: מהי הכמות שממנה יש חובת הפרשה? כמה להפריש? מה לעשות עם המופרש? מה מברכים? (אמנם "נזכרתי" בדיוק לפני חג הפסח, כשצריך לבער את החמץ... אבל אשמח לעשות כן בכל זאת, אולי לאחר החג, בלי נדר). מודה מאוד לכבוד הרב.

תשובה

דברי חז"ל, שעל שלוש עבירות נשים מתות בשעת לידתן, על שאינן זהירות בנידה, בחלה ובהדלקת הנר, הם דברים חשובים ביותר והם נועדו לזרז את הנשים לדקדק באופן מיוחד במצוות אלו. בדיני נידה בגלל שהם הבסיס לטהרת נפשות בני הזוג, וקדושת חיי האישות ביניהם. בדיני חלה, בגלל שהם הבסיס לתובנה שקיומו הגופני (לחם) הוא נועד לצורך הרוחני (חלה לכהן). בדיני הדלקת הנר, בגלל שמצווה זו נועדה לומר שתכליתנו בחיי המעשה (ששת ימי המעשה) בעולם הזה, הוא לצורך חיי העולם הבא, שהוא שבת מכל מלאכה, והוא עום הגמול. וכי העולם הבא יושג ע"י נר מצווה ותורה אור. אין כוונת חז"ל להלך אימים על נשים כשרות כמוך שמשתדלות בקיום שלוש מצוות אלו. שחלילה סכנת מצוות מרחפת על יולדת בגין עבירות אלו. ובע"ה את תלדי בשלום, ותמשיכי הלאה להתעצם ולהעצים את אישך ובנך בקדושה. חשוב יותר לדעת שחז"ל מאותתים למוות הרוחני הנגרם לבני הזוג כשהאישה עוברת על מצוות אלו כמו שחז"ל אמרו שחוה כיבתה אורו של עולם האדם הראשון.