דילוג לתוכן העיקרי

שינוי לפסוק כרמב"ם

שאלה

לק"י, שלום יבוא אל כמוה"ר רצון ערוסי יצ"ו, שואלים אנו בענין מי שמקורו משרעב, ובעירו בתימן הלכו בעבר כדעת רבנו, אך שינו כידוע לפי מרן, ונשארו במנהגים מעורבבים לפי ידיעתו. דא עקא, שהזקנים הלכו לעולמם, ואין מי יבין דיעה לדעת מה נהגו כזה ומה כזה. ועתה אביו שינה (לכאורה זה שינוי) לפסוק כדעת ספרדים למיניהם, כף החיים וכד'. ורוצה הבן לשנות לפסוק כרבנו, וזאת מכיון ש - א'. הדרך שאביו הולך בה, ודאי לא דרכו בה אבותיו.
ב. ודאי הלכו בתימן בעבר (בשרעב) כד' רבנו, ועוד גם חלק מהמנהגים נהגו כד' רבנו גם לאחר השינוי. האם צודק, והאם צריך הסכמת אביו, והאם רק לאחר חתונתו והאם בבית אביו צריך להקפיד חליטה ועוד, והאם יאמר לאביו (שיתכן ויקפיד עליו). יורנו המורה ושכמ"ה.

תשובה

ינהג במורשת אבותיו הקדמונים, אם יש לו קהילה טובה שבה יוכל להתחזק בתורה וביר"ש ויכבד את אביו. עיין סוף מאמרי, עמ' שנד: המחלוקת בענין ברכת המוציא בסעודת הסיבה של הרבים, תשובה מכת"י להרב יוסף אלקארה ז"ל (לתולדות זרם השאמי בתימן), בתוך: צֹהר לחשיפת גנזי תימן, תל - אביב תשמ"ו, עמ' שלח - שנט.