דילוג לתוכן העיקרי

מחיאת כפיים

שאלה

שלום לכבוד הרב אני לומד בישיבה אשכנזית שיש בה מניין קרליבך בערב שבת כלומר שרים את ה'קבלת שבת' ויוצא שמוחאים כפיים. שמעתי את שיעורו של הרב ב'נצח ישראל' אבל הגזרה של 'שמא יתקן כלי שיר' נראת לי רחוקה מהמציאות. מה עוד שאני מבין שאסור לנגן בכלי שיר שמא יתקנם אבל אם ימחא כפיים בקלילות מתוך שמחה שיש בקיראת הפסוקים והמנגינה למה שאגיע לתיקון כלי שיר? אני מבין שלפי מסורתנו המנטליות שונה וזה די לא שייך אפילו לא בשבת כל הריקודים האלה והשירים הרועשים החסידיים למשל כמו שהרב סיפר בשיעור שלו על החתונה אבל המציאות בישיבות שונה כך שגם התימנים נאלצים לבלות את זמנם בישיבה תוך התחברות למנטליות אשכנזית כי אם לא זה אין כלום ואולי חבל שכך.

תשובה

כשחכמי ישראל גזרו ואסרו ניגון בכלי שיר בשבת ומחיאות כפיים וריקוד מחשש שיתקן כלי שיר, היה זה חשש שכיח ביותר, כי אין גוזרים גזירה אלא בדבר השכיח. ואין בי"ד יכול לבטל גזירת בי"ד קודמו, אלא אם כן גדול ממנו בחכמה ובמניין. ואין לנו עתה בי"ד שיכול לבטל גזירה. ולכן, בני ישיבה מבני עדות המזרח שנמצאים בישיבה אשכנזית חסידית, ינהג בשינוי ככל האפשר, מחיאות כפיים בשינוי, וריקוד של הילוך.